Turvetuotantoa/turvepeltojen raivaamista ei saa lopettaa


Vieras

/ #1001 Kopioitu Maaseudun Tulevaisuudesta

30.04.2014 13:20

Olen vihreä ja puolustan turvetta

Meitä vihreitä syytetään viikottain tämänkin lehden palstoilla suhtautumisestamme turpeen energiakäyttöön. Turve on moniongelmainen polttoaine, jonka osuutta ei haluta ymmärtää ilmastopäästöjen lisääjänä sekä vesistöjen likaajana.

Kansainvälinen energiatilanne höystettynä kotimaisilla ratkaisuilla on tehnyt mielestäni vieläkin pahemmasta eli kivihiilestä huolestuttavan houkuttelevan vaihtoehdon energiapalettiimme. Siksi olen puolustanut turvetta buuauksista huolimatta puoluevaltuuskunnassamme ja -hallituksessamme.

Viimeisimmässä kehysriihessä vihreätkin älysivät olla vaatimatta turpeen veron kiristämistä tässä tilanteessa. Itse olisin palauttanut turveveron 2012 tasolle, joka päätös olisi samalla tukenut metsähaketta tukikompensaation muodossa.

Tuolla moniongelmaisella turpeella on hyvätkin puolensa ja määrättyjä heikkouksia, joihin on tullut lievennyksiä. Tässä talous- ja maailmantilanteessa iso plussa on sen kotimaisuus.

Kotimaisuuteen liittyy monia itsestään selviä positiivisia asioita, mutta nostan yhden vähemmälle huomiolle jääneen eli mahdollisuuden tehdä turpeella kriisiajan varmuusvarastointia. Kriisiaika voi tarkoittaa vain märkiä kesiä tai sitten vakavampaakin ulkoista uhkaa energia-alaa kohtaan.

Turpeentuotantoa ollaan ohjaamassa vain ennestään ojitetuille soille – siis soille joiden metaanipäästöt ovat jo taivaan tuulissa. Lisäksi tuotanto sallitaan vain luontoarvoiltaan vähäisillä tai täysin luontoarvonsa menettäneillä soilla, mutta entäpä vesistöpäästöt? Joku täällä kirjoitti, että tuotantosuolta tuleva vesi on juomakelpoista.

Itse turve on syömäkelpoista ja onhan se jonkinlainen mittari, että päästään juomakelpoisuuteen, mutta vesistöjen kannalta se ei riitä. Humusta karkaa ja tuotantotekniikan tutkimiseen on panostettava ja sitä kautta parannettava se aukottoman päästöttömäksi. Tähän tarvitaan yhteiskunnan tukea, jotta tuloksiin päästään.

Samaa teknologiaa pitää soveltaa sitten myös metsien kunnostusojituksiin, koska niiden kokonaispäästöt vesistöihin ovat jopa turvetuotantoa suuremmat ja valvonta niiden osalta on aivan olematonta.

Jään odottamaan noita panostuksia ja tietenkin jään odottamaan aikaa, jolloin nykyajan mustasurman eli tuontipolttoaine kivihiilen valta maassamme on vain muisto. Silloin myös turpeen energiakäytöstä voitaisiin pääsääntöisesti luopua.

Mietityttää vain oma ennustettava tilanteeni tuolloin; turpeen alla.


Aimo Piirainen

(vihr.)

Ylivieska