Ehdoton EI Uudenkaupungin Hyttyskarin tuulivoimalahankkeelle

hiilinielu

/ #22 Tuulivoimala melu on erilaista, terveydelle vaarallista

09.05.2014 06:19

Eräistä erittäin matalataajuisista infraäänistä, ja eräistä terveysvaikutuksista:
-Johtuu lapojen pyörimisnopeudesta (pienillä voimaloilla 1MW noin 1hz/lapa (kerran sekunnissa), isoilla (2,5 MW+) alle 0,7hz/lapa, riippuu koosta. Terminä käytetään BPF eli blade passing frequency.
-Lapa ottaa ylhäällä vauhtia, ja paineaalto muodostuu alas mentäessä, eli kierrokselle mahtuu 3 paineaaltopäästöä, joka on sarjana tuotettuna "ääntä", jota ei tietenkään voi kukaan kuulla.
-Lavan kärki liikkuu hurjaa vauhtia, ja kuta enemmän energiaa otetaan, tuotetaan samassa suhteessa "ääntä". Turha väittää että joku meren aalto rannikolla vastaa samaa, kuin generoiva jättiläisvoimala. Ei mene maalaisjärkeen, miten voidaan edes verrata laineiden liplatusta vaihteiston ja generaattorin jarruttamaan lapaan, joka siitä huolimatta halkoo ilmaa noin 300 km:n tuntivauhtia. Ei mikään muuteollisuus tuota samanlaista melua kuin tuulivoimalat.
-Selvästi on oikeanlaisilla mittareilla todettu tutkimuksissa tämä taajuus (BPF) ja sen moninkerrat ainakin ensimmäiset 5 selvästi havaitaan (esim 2,5MW: 0,7 hz, ja siitä 1,4;2,1;2,8hz jne.. )
-Pienet myllyt (1MW) eivät pääse ns. pahoivointialueelle (0,2-0,8 hz) kuten voitte edeltä havaita. Siksi vasta näiden teollisen luokan voimaloiden yleistyessä alkavat todella pahat ongelmat lähiympäristössä, selkeästi havaittuna korrelaationa 3 km:n säteellä voimalasta. Toiset on herkempiä matkapahoinvoinnille kuin toiset (5-10% väestöstä on herkkiä). Samat ihmiset ovat herkkiä myös tuulivoimapahoinvoinnille