Pelastetaan 16-vuotiaiden oikeus kansanopistovuoteen!

/ #75

11.05.2014 10:30

Olen 16-vuotias nuori ja olen päättämässä peruskoulua. Olen hakenut Reisjärven Kr. opistoon ja toivottavasti pääsenkin sinne. Kaksi isosiskoani ovat käyneet opiston ja heidän kokemuksistaan varmistuneena päätin hakea opistoon jo kolme vuotta sitten. Nuoremmalla isosiskollani meni ennen opistoa hyvin huonosti, hän sai aina jälki-istuntoja, poltteli tupakkaa ja varasteli kaupoista. Hän muuttui hyvin paljon parempaan suuntaan opistovuoden aikana, sai ystäviä ja lopetti tupakoinnin.
Olen tosissani odottanut opistoon pääsyä siitä asti, kun kävin Reisjärven opiston loppiaispäivillä. Kaikki se hyvä tunnelma ja yhteishenki, mikä opistolla vallitsi, yllätti minut. Melkein järkytyin kun kuulin tästä lakialoitteesta ensimmäisen kerran. Eihän se toki minun ikäluokkaani vielä koske, mutta voin kuvitella miltä minua vuotta nuoremmista tuntuu. Ensin olisi odottanut opistoa monta vuotta ja pum!: Et pääsekään opistoon peruskoulun jälkeen.
Itse en tällä hetkellä tiedä, mille alalle suuntautuisin, mutta olen varma, että se selkeytyy opistovuoden aikana. Jos tämä lakialoite toteutuu, milloin siis mentäisiin opistoon? Käytäisiin yksi vuosi lukiossa/amiksessa ja mentäisiin opistoon? Käytäisiin lukio/amis loppuun ja mentäisiin sitten opistoon? Ei toimisi näin. Itselläni ei ainakaan riittäisi motivaatiota käydä välissä vuosi lukiossa ja sitten opistoon eikä lukion jälkeenkään. Tämä karsisi opistoon menijöiden määrää huomattavasti ja saattaisi vähentää opistojen lukukausimaksutuloja.
Nyt päättäjät herätys! Oliko lakialoitteen päämäärä estää nuorten syrjäytymistä? Jos luet näitä kommentteja, olet saattanut huomata, että opisto on juuri se paikka, joka ehkäisee syrjäytymistä. Sen voivat myöntää kaikki opiston käyneet.