Pelastetaan 16-vuotiaiden oikeus kansanopistovuoteen!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Pelastetaan 16-vuotiaiden oikeus kansanopistovuoteen!.


Vieras

#51

11.05.2014 05:12

Tämä asiahan on selvä ettei siskoltani viedä työpaikkaa ja nuorilta turvapaikkaa!

Vieras

#52

11.05.2014 05:43

Juuri eilen olimme tyttäremme kevätjuhlassa Reisjärven opistolla. Hyvää työtä tekevät nuortemme hyväksi. Opiston taholta on oltu aktiivisia eduskunnan ja ministereiden suuntaan, jotta opistovuoden oikeus säilyisi. Toivotaan päättäjille viisautta asiassa.
E

#53 Parempaa paikkaa ei ole.

11.05.2014 05:45

Olen juuri opiskellut vuoden Reisjärven kr. opistossa, ja se oli elämäni antoisin, kokemusrikkain, tärkein ja paras vuosi. En voi sanoin kuvailla kuinka paljon opistovuosi merkitsi minulle. Opisto antoi minulle varmuuden ja tulevaisuudentoivon. Mitä tekisinkään ja olisinkaan jos en olisi käynyt opistoa?
Opisto on tärkein opinahjo kaikista niistä mitä on olemassa. Opisto on elämän koulu. Opisto motivoi jatkamaan opiskelua kun on saanut opiskella vuoden ihanassa ja voimaannuttavassa oppimisympäristössä. 16-vuotiailta ei vain yksinkertaisesti voi kieltää pääsyä opistoon. Opiston pitäisi olla kaikille pakollinen. Jos ei ole käynyt opistoa, ei oikeasti voi tietää mitä opistovuosi merkitsee 16-vuotiaalle nuorelle. Opisto on minun toinen kotini. Parempaa paikkaa nuorelle ei ole. Miksi ulkomailtakaan tulisi 16-vuotiaita opiskelijoita elleivöt he olisi kuulleet opiston merkityksestä ja antoisuudesta?

Vieras

#54

11.05.2014 05:48

Kansanopistohan voisi olla vaihtoehto... Esim. oppilaille, joilla on vaikeaa omassa koulussa, lisä vuosi samassa ympäristössä voi olla masentava ja se varsinkin syrjäyttää... Sen sijaan uusi ympäristö, vähän kauempana kotoa ja uusien ihmisten kanssa, voi antaa uuden alun...
Olen nähnyt, monta täysin muuttunutta opiston päättänyttä!

Vieras

#55

11.05.2014 05:49

meidän lapsista 7 on käynyt kansanopiston, josta ovat saaneet ystäviä, toipuneet koulukiusauksesta, opiston jälkeen tietävät mihin jatkavat,
järki käteen

#56

11.05.2014 05:57

Nyt valoja päälle ystäväiseni. Lainaus opetushallituksen sivuilta (http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/perusopetus/oppivelvollisuus_ja_koulupaikka): "Oppivelvollisuus alkaa yleensä sinä vuonna, jona lapsi täyttää seitsemän vuotta ja päättyy, kun perusopetuksen oppimäärä on suoritettu". Eli kun peruskoulu on loppu, opistoon voi mennä ihan normaalisti, melkein kaikkihan pääsevät ysiltä 15-16 vuotiaana. Ainoa muutos on se, että jos peruskoulua ei saa suoritettua, ei voi keskeyttää sitä ennen kuin 17 täytettyään.

Vieras

#57 Äiti

11.05.2014 05:59

Jos elämässä jotain harmittelen, niin sitä ettei itsellä aikanaan ollut mahdollisuutta käydä opistovuotta. Omat lapset ovat sen eläneet, ja saaneet valtavasti eväitä elämään, uusia ystäviä ja hienoja kokemuksia! Älkää hyvät päättäjät ottako nuorilta tätä arvokasta mahdollisuutta pois!!

Vieras

#58

11.05.2014 06:12

Olen vuosikymmenien ajan seurannut ja ollut viisi kuusitoista vuotiaitten kanssa liikunnan parissa ja myöskin rippikoulu ja luonto kurssittajana. Keskustellut paljon nuorten kanssa tulevaisuuden suunnitelmista. Hyvin usein yläasteen päätyttyä nuorelle ei vielä ole hahmottunut mihin minusta on. Usein on myös itsetunto ongelmia. On siis hyvin tärkeää olla kansanopistoja jotka tukevat nuorta tässä elämän vaiheessa. Opistojen työ on hyvin tärkeää. Varsinkin tänä aikana jolloin perheet voivat huonosti.

Vieras

#59 Re: Liberalismi

11.05.2014 06:45

#22: Muotitietoinen - Liberalismi

Minkä ihmeen takia aina pitäisi toimia muodin mukaan? Kaikki samanlaisia, samanlaisiin muottiin tungettuja. Silloinhan koko maailmasta häviää erilaisuus/eriarvoisuus, joka meillä on rikkaus, mikä ei saisi hävitä. Olkaamme siis sellaisia ku haluamme ja edustamme sitä uskontokuntaa ja niitä kristillisiä arvoja, kun haluamme!!

Säilyttäkää kristilliset kansanopistot!!


Vieras

#60

11.05.2014 06:55

5 lastani on käynyt Reisjärven Kristillisen opiston, kuten myös lasteni edesmennyt äiti ja saanut hyvät eväät elämän taipaleelle, sekä paljon uusia hyviä elämänikäisiä kavereita, sekä saanut myös oppia tukea ammatinvalintoihin ja korottaa peruskoulun arvosanoja. Kuudes on hakenut opistoon ja rukoukseni on, että kaikki lapseni saisivat käydä vaikka kymppiluokkana sen. Toivon päättäjille oikeamielisyyttä ja halua rakentaa yhteiskuntaamme tasapuolisesti. Opistosta on noussut myös tärkeitä yhteiskunnan päättäjiä, ahkeria ja tunnollisia.

Vieras

#61

11.05.2014 07:19

Jokaisella 16vuotiaille lapsilla on oikeus opiskella missä vain.
Minttu

#62 16vuotias

11.05.2014 07:21

Jokaisella lapsella ja varsinkin 16vuotiailla on oikeus opiskella ammatti opistoissa ja uskonnollisissa opistoissa. Nuori oppii ja opettaa pienempiä opiskelemaan ja kuinnioittamaan opiskelua, ja vanhempia
Minttu

#63

11.05.2014 07:24

Jokainen 16vuotias saa siitä elämän tielle alun jonne heidän pitäisi pyrkiä nuoressa iässä. Jos 16vuotias nuori ei olisi koulussa tai opiskelemassa heistä saattaisi tulla laitaan tien kulkijoita ja nuoriso rikollisia, mihin tämä maailma on silloin menossa
Valitse nimimerkki

#64 Otsikko

11.05.2014 07:59

Älkää lopettako opistoa!!mun tulevaisuuden toive olisi päästä opistoon,hakemaan kavereita,muistoja,itsevarmuutta,rohkeutta ja erinlaisia taitoja
jk

#65 aatu ja merkitys

11.05.2014 08:05

Olisi ehdottoman tärkeää saada päättäjien tietoon opistovuoden sisältöä ja opintojen laatua sen kaikessa laajuudessaan niin kirjallisissa opinnoissa kuin yhteiskunta kasvatuksessa ja sitäkautta ymmärtämään opistovuoden valtava hyöty ja merkitys nuorten tulevaisuuteen!
Vieras

#66

11.05.2014 08:10

Ehdottomasti pitää säilyttää oikeus 16-vuotiaalle

Vieras

#67

11.05.2014 08:30

Opetusministerin ja työministerin
kannattaa huolella lukea ja paneutua opistolaisten vetoomukseen ja toimia sen mukaan.
Minä vastuullisena isänä olen ehdottomasti em. adressinkirjoittajen kanssa samaa mieltä.

Vieras

#68

11.05.2014 08:42

Opisto on elämän koulu!

Vieras

#69

11.05.2014 08:58

Itsekin opiston käyneenä voin suositella sitä kaikille nuorille. Päättäjät, teille haluan sanoa, että opisto on mielestäni parasta käydä heti 9.luokan jälkeen. Itsellä ammatin suhteen kuviot oli jo selvät 9. luokalla mutta menin silti opistoon ensin ennen ammattikoulua eikä kaduta yhtään. Yläasteella elämä oli aika hajalla enkä tiedä missä olisin nyt jos en olisi opistoa käynyt. Sain sieltä selkeyttä ja valoa elämään, ihania uusia ystäviä, opin monia uusia taitoja joista on elämässä hyötyä, rohkaistuin ihmisenä ihan valtavasti mistä on ollut paljon hyötyä yleisesti elämässä mutta erityisesti työelämässä myös. Vaikka olen edelleen nuori, olen ehtinyt yllättävän paljon tehdä oman alani töitä opiskelujen ohella ja uskon vahvasti, että opistossa rohkaistumisesta on ollut paljon hyötyä siinä. Opisto siis auttaa ja antaa eväitä työelämään ja näin vähentää nuorten syrjäytymistä. Opistossa voi myös korottaa peruskoulun arvosanoja ja itsekin sain korotettua englannin numeroa ihan pohjalukemasta keskinkertaiseen edes. Annetaanhan muillekin nuorille mahdollisuus yhteen elämän parhaista vuosista heti 9.lk jälkeen!

Vieras

#70

11.05.2014 09:00

Pelastetaan 16-vuotiaiden kansannopistot
tyttö, 19

#71

11.05.2014 09:06

Minusta pitäisi säilyä mahdollisuus päästä opistoon heti peruskoulun jälkeen. Itse olin syrjäytymisen partaalla peruskoulun jälkeen, mutta onneksi pääsin opistoon. Opisto oli pelastava kokemus syrjäytymisen kannalta, ja sain valmiuksia moniin ongelmiin asiantuntevan henkilökunnan tukemana. Todennäköisesti tilanteeni olisi paljonkin huonompi ilman opistoa.

Vieras

#72

11.05.2014 09:10

Itsekin olen käynyt opiston vuosi sitte, ja olen täysin sitä mieltä, ettei opistovuotta saa evätä 16-vuotiailta!! Juuri 16-vuotias nuori tarvitsee opistoa kaikista eniten, kun tulevaisuus ja elämä muutenkin mietityttää. Opistosta saa rohkeutta, rakkaita ystäviä, selkeämpiä tulevaisuuden suunnitelmia jne. Opistovuosi on ehdottoman tärkeä juuri 16-vuotiaille!!
E

#73 Parempaa paikkaa ei ole.

11.05.2014 09:13

Olen juuri opiskellut vuoden Reisjärven kr. opistossa, ja se oli elämäni antoisin, kokemusrikkain, tärkein ja paras vuosi. En voi sanoin kuvailla kuinka paljon opistovuosi merkitsi minulle. Opisto antoi minulle varmuuden ja tulevaisuudentoivon. Mitä tekisinkään ja olisinkaan jos en olisi käynyt opistoa?
Opisto on tärkein opinahjo kaikista niistä mitä on olemassa. Opisto on elämän koulu. Opisto motivoi jatkamaan opiskelua kun on saanut opiskella vuoden ihanassa ja voimaannuttavassa oppimisympäristössä. 16-vuotiailta ei vain yksinkertaisesti voi kieltää pääsyä opistoon. Opiston pitäisi olla kaikille pakollinen. Jos ei ole käynyt opistoa, ei oikeasti voi tietää mitä opistovuosi merkitsee 16-vuotiaalle nuorelle. Opisto on minun toinen kotini. Parempaa paikkaa nuorelle ei ole. Miksi ulkomailtakaan tulisi 16-vuotiaita opiskelijoita elleivät he olisi kuulleet opiston merkityksestä ja antoisuudesta?

Vieras

#74

11.05.2014 09:36

Jos tästä asiasta päättävät ihmiset olisivat käyneet opiston, niin päätös olisi jo arvattavissa.
J

#75

11.05.2014 10:30

Olen 16-vuotias nuori ja olen päättämässä peruskoulua. Olen hakenut Reisjärven Kr. opistoon ja toivottavasti pääsenkin sinne. Kaksi isosiskoani ovat käyneet opiston ja heidän kokemuksistaan varmistuneena päätin hakea opistoon jo kolme vuotta sitten. Nuoremmalla isosiskollani meni ennen opistoa hyvin huonosti, hän sai aina jälki-istuntoja, poltteli tupakkaa ja varasteli kaupoista. Hän muuttui hyvin paljon parempaan suuntaan opistovuoden aikana, sai ystäviä ja lopetti tupakoinnin.
Olen tosissani odottanut opistoon pääsyä siitä asti, kun kävin Reisjärven opiston loppiaispäivillä. Kaikki se hyvä tunnelma ja yhteishenki, mikä opistolla vallitsi, yllätti minut. Melkein järkytyin kun kuulin tästä lakialoitteesta ensimmäisen kerran. Eihän se toki minun ikäluokkaani vielä koske, mutta voin kuvitella miltä minua vuotta nuoremmista tuntuu. Ensin olisi odottanut opistoa monta vuotta ja pum!: Et pääsekään opistoon peruskoulun jälkeen.
Itse en tällä hetkellä tiedä, mille alalle suuntautuisin, mutta olen varma, että se selkeytyy opistovuoden aikana. Jos tämä lakialoite toteutuu, milloin siis mentäisiin opistoon? Käytäisiin yksi vuosi lukiossa/amiksessa ja mentäisiin opistoon? Käytäisiin lukio/amis loppuun ja mentäisiin sitten opistoon? Ei toimisi näin. Itselläni ei ainakaan riittäisi motivaatiota käydä välissä vuosi lukiossa ja sitten opistoon eikä lukion jälkeenkään. Tämä karsisi opistoon menijöiden määrää huomattavasti ja saattaisi vähentää opistojen lukukausimaksutuloja.
Nyt päättäjät herätys! Oliko lakialoitteen päämäärä estää nuorten syrjäytymistä? Jos luet näitä kommentteja, olet saattanut huomata, että opisto on juuri se paikka, joka ehkäisee syrjäytymistä. Sen voivat myöntää kaikki opiston käyneet.