Visuveden koulun ja Ryhmäperhepäivähoidon lakkauttamista vastaan

make

/ #19

30.05.2014 10:03

Olisi kiva nähdä laskelma siitä, paljonko oppilaiden kuljettaminen Ruoveden keskustan koululle tulee maksamaan. Tämä on myös tyypillinen esimerkki siitä, että inhimillisiä tekijöitä ei oteta lainkaan huomioon puhumattakaan vanhempien näkemyksistä. Ruovesi ylpeilee kulttuuripitäjänä, mutta koulujen lopettaminen kertoo todellisen, elävän, jokapäiväisen kulttuurin, mitä kylän koulu edustaa, alasajosta. Kulttuuri ei ole pelkästään sitä, mikä on virallistettu ja nostettu jalustalle ihailtavaksi, kuten edesmenneiden patsaille on tapana tehdä. Lapset elävät sisällä tässä kulttuurissa joka on se mitä me elämme. Koulu on tässä se, mikä tiivistää ja yhdistää ihmiset ympäristössään lasten kautta. Samalla vanhemmat kokevat, että he voivat vaikkuttaa paremmin oman koulunsa asioihin. Vaikka Ruoveden keskusta ei missään nimessä ole kaupunki, lasten siirtäminen suurempaan keskuskouluun etäännyttää vanhemmat ja mukaan tulee kuva hahmottomasta koululaitoksesta, jolla ei ole kosketusta kylän elämään. Lapset puolestaan huomaavat, että aikaisemmassa koulussa opitut tavat toimia eivät päde, koska ympäristö muuttuu ja opettajat muuttuvat. Suhteet opettajiin muuttuvat ja oppilas joutuu kantamaan huolta siitä, osaako hän toimia uudessa koulussa samaan aikaan, kun uusia sosiaalisia haasteita ilmestyy. Toivottavasti kuulemistilaisuus on todellinen eikä vain muodollisuus, joka tehdään koska sellaista vaaditaan, vaikka asia olisi jo päätetty.