Turvetuotantoa/turvepeltojen raivaamista ei saa lopettaa

Jukka Finni
Adressin tekijä

/ #1017 Kopioitu Maaseudun Tulevaisuudesta 6.6.2014

06.06.2014 17:59

Energia kuuluu
talouden peruskiviin

Suomen energiapolitiikan keskeisiin tavoitteisiin kuuluu energiaomavaraisuuden lisääminen. Riippuvuus tuontienergiasta on paitsi talous-, myös huoltovarmuus- ja turvallisuuskysymys.

Fossiilisten polttoaineiden – öljyn, kivihiilen ja maakaasun – osalta Suomi on 100-prosenttisesti riippuvainen tuonnista. Fossiilisten käyttö ei ole vähentynyt, vaikka niistä haluttaisiin eroon myös ilmastosyistä.

Oma lukunsa on sähköntuotanto. Olkiluoto 3:n viipyessä edelleen Suomeen joudutaan tuomaan jo viidesosa käyttämästämme sähköstä.

Energiapolitiikan peruslinja muodostuu fossiilisten korvaamisesta uusiutuvilla energiamuodoilla sekä tuontienergian korvaamisesta kotimaisella. Molemmat tavoitteet etenevät hitaasti.

Tuulivoimahankkeita on toki vireillä, mutta tuontikivihiili valtaa edelleen alaa kotimaiselta turpeelta ja metsähakkeelta. Heikkoa kehitystä selittävät hallituksen omat veropäätökset.

Energiapolitiikka kuumentaa myös hallituksen syyskesän. Fennovoiman ja Olkiluoto 4:n ydinvoimaluvat tulevat uudelleen käsiteltäviksi elo–syyskuussa (MT 4.6.).

Ajankohta merkitsee todennäköisesti myös vihreiden poistumista hallituksesta. Vihreät tulkitsee lupien uudelleenkäsittelyn uusiksi periaateluviksi, jotka vihreiden vaatimuksesta kiellettiin hallitusohjelmasta.

Tilanne on sikäli hassu, että vihreät olivat itse hallituksessa myöntämässä molemmat alkuperäiset luvat. Niiden uusiminen – osin pienentäminen – ei vihreille nyt sovi.

Kokoomuksen puheenjohtajaksi ja uudeksi pääministeriksi pyrkivä elinkeinoministeri Jan Vapaavuori ei näytä vihreiden kipuilusta paljoa piittaavan. Hän kommentoi keskiviikkona, että vihreät voi tulkita ydinvoimalupien uutta käsittelyä kuinka haluavat.

Maa saa uuden hallituksen ja pääministerin juhannuksen tienoilla, kun kokoomus on ensin valinnut itselleen puheenjohtajan. Hallitusneuvottelut käydään Jyrki Kataisen seuraajan ja SDP:n uuden puheenjohtajan Antti Rinteen johdolla.

Mikäli uusi hallitus – pääosin entisin ministerein – syntyy, vihreät roikkuvat siinä edelleen mukana. Tosin vain poistuakseen oppositioon ydinvoimalupien tullessa parin kuukauden kuluttua hallituksen käsittelyyn.

Kun vihreiden aikeet ovat muiden hallituspuolueiden – kokoomuksen, SDP:n, RKP:n ja kristillisdemokraattien – tiedossa, ei puolueelle jää paljon sananvaltaa kesän hallitusneuvotteluihin. Vihreiden jatkamisessa onkin kyse lähinnä politiikan kesäteatterista.

Teatterin sijasta Suomi tarvitsisi hallitukselta uskottavia päätöksiä. Kohtuuhintaisen energian varma saatavuus on yksi niitä peruskiviä, joille yritykset Suomessa uskaltavat tulevaisuuteensa investoida.

Vihreiden energiapolitiikka rajaa systemaattisesti pois kaksi vähiten saastuttavaa energiamuotoa – ydin- ja vesivoiman lisärakentamisen. Maailma tarvitsee ideologisia ihanteita, mutta elää valitettavasti realiteettien varassa.

Viime päivien uutiset kertovat, että elämme yhä velkaantuvassa lama-Suomessa, jonka tuotannolliset rakenteet ja kauppatase jatkavat rapistumistaan. Kun uusi hallitus pohtii mahdollisia velkaelvytystoimia, ainoat järkevät vaihtoehdot ovat niissä perusrakenteissa, jotka edistävät suomalaisen tuotannon edellytyksiä.

Myönteisiä talousuutisia lama-Suomessa rajoittavat muun muassa tieverkon rapistuminen, energian saatavuuteen ja hintaan liittyvä epävarmuus sekä poliittisen päätöksenteon neuvottomuus.

Neuvottomuudesta on päästävä luottamusta ja jatkuvuutta luoviin päätöksiin. Niitä voisi syntyä helpommin, jos hallituksen ei tarvitsisi elättää sisällään poliittista kesäteatteria pyörittävää jarruosastoa.

’’

Maailma tarvitsee ideologisia
ihanteita, mutta elää realiteettien varassa.

Kuvat

Olkiluodon ydinvoimalan kolmosreaktorin rakentaminen on viivästynyt jo vuosia. tvo