Turvetuotantoa/turvepeltojen raivaamista ei saa lopettaa

Jukka Finni
Adressin tekijä

/ #1023 http://www.talouselama.fi/uutiset/onko+suomella+varaa+menettaa+nama+16+000+tyopaikkaa+mahdollisuus+o

21.06.2014 21:29

Kotimainen energia

Onko Suomella varaa menettää nämä 16 000 työpaikkaa? "Mahdollisuus olisi lisätä, mutta nyt menetys uhkaa"

Talouselämä

18.6.2014 07:40

in

.

Talouselämä

Bioenergia ry, Energiateollisuus, Koneyrittäjät, METO, MTK ja Puuliitto muistuttavat, että Suomeen olisi mahdollista saada lisää investointeja ja lisää työpaikkoja kotimaisen energian kilpailukykyä parantamalla.

"Jo nyt metsähakkeen ja turpeen käyttö tuo työpaikan yli 16 000 suomalaiselle. Samalla kotimaisen energian hyödyntäminen parantaa Suomen energiaomavaraisuutta. Kilpailukyvyn menetys uhkaa isoa osaa työpaikkoja samalla, kun meillä olisi mahdollisuus lisätä työpaikkoja entisestään", järjestöt toteavat kannanotossaan.

"Tarvitsemme muutoksia turpeen luvitukseen ja myös turpeen vero ja metsähakkeen tuki on saatava kilpailukykyiselle tasolle."

Kotimaisen turpeen käyttö on viime aikoina merkittävästi vähentynyt. Monissa energiantuotantolaitoksissa turvetta on jouduttu korvaamaan muilla polttoaineilla kuten kivihiilellä, johtuen muun muassa lupasumasta uusien turvetuotantoalueiden perustamiseen liittyen.

Metsähakkeen tuen leikkausten vuoksi uusiutuvaa puusähköä on jo korvautunut ja on korvautumassa lisää kivihiilellä tuotetulla sähköllä. Korvautunut määrä vastaa Suomen koko tuulivoiman tuotantomäärää.

Myös turpeen kilpailukyky on merkittävästi heikentynyt turpeen veron yli kaksinkertaistuttua vuoden 2013 alusta lukien. Tämä on samalla leikannut metsähakkeen tukea.

Ympäristönsuojelulain kokonaisuudistuksessa hyväksytty niin sanottu turvepykälä sekä turpeen veron kiristäminen lisäisivät entisestään painetta siirtyä kotimaisesta turpeesta fossiilisiin tuontipolttoaineisiin.

Uutiskirjeestä saat muutkin uutiset päivittäin.

Tilaa uutiskirje

"Kivihiilen verottamisella tilannetta ei voi ratkaista, koska EU-sääntöjen mukaan sähkötuotannon polttoaineita ei voida verottaa. Kivihiilen lisäverottaminen lämmöntuotannossa heikentäisi entisestään energiayhtiöiden taloutta ja niiden mahdollisuuksia investoida kotimaiseen energiantuotantoon", järjestöt muistuttavat.

"Turvetuotannon luvitusta on nopeutettava ja uusia parhaimman vesienkäsittelytekniikan tuotantoalueita on saatava käyttöön."