Aseiden totaalikiellon vastustaminen

Kotka

/ #23 Puhtaan Rationaalista Ajattelua

13.11.2008 11:52

Jos asiaa ajatellaan puhtaan rationaalisesti, ei aseiden vapaasta saatavuudesta ole koskaan ollut haittaa, mutta sen sijaan aseiden rajoittaminen on maksanut monelle hengen.

Yhdysvalloissa jossa aseita saa monissa osavaltioissa kantaa mm. CCW-luvalla, on monesti erilaisia rajoituksia joita kutsutaan Gun Free Zoneiksi. Ihan viime vuosilta on monta esimerkkiä näiden porsaanreikien hyväksikäytöstä. Seattlen Gun Free Zone - ostoskeskuksessa eräs ampui hengiltä useita ihmisiä reserviläiskiväärillä joka meni kätevästi kassiin. Virginia Techissä 32 ihmistä joutui maksamaan hengellään asekammoisten ideoista. Eräskin koulun opettaja kertoi että hänellä oli ase autonsa hanskalokerossa mutta paljonpa se sieltä kolmannen kerroksen ikkunasta katsomalla auttoi.

Utahissa jossa aseita saa kantaa laillisesti myös kouluissa, ei tällaisia ole ikinä tapahtunut. Alkusyksystä jossakin osavaltiossa muut oppilaat ja opettaja pysäyttivät kouluammuskelua yrittäneen oppilaan omilla aseillaan ennen ensimmäistäkään ruumista.

Jos ei huomioida sitä että roistot saavat joka tapauksessa aseensa ja asekielto johtaa vain tällaiseen tilanteeseen...

...tulevat kyseeseen teräaseet. Niillähän ei saa aikaan isoa vahinkoa, eihän?

Japanilaiset osoittivat että saa. Se siitä sitten. Kaikki veitset ja muut terävät esineet kieltoon. Jaa, mutta eikös järjestyslaki jo kiellä toisten ihmisten vahingoittamiseen soveltuvien esineiden hallussapidon yleisillä paikoilla?

Ja sitten ovat tietysti räjähteet. Niiden valmistamisen estäminen taas vaatisi mm. maatalouden, hygieniatason ja useimpien nykyisten teollisuushaarojen alasajon. Pesuaineet, retkeilytarpeet ja monet alkuaineet itsessään menisivät myös kieltolistalle.

Oikea tie ei siis ole kieltää mitään, vaan etsiä syy tekoihin ja keskittyä sen parantamiseen.

Ehkä kaikkein typerin asevastainen argumentti tähän mennessä on ollut näiden asevastustajien adressin ylläpitäjien lorinat siitä, miten aseiden piipun pituus korreloi väkivallan ja itsemurhien kanssa. "Kappas, pistooli. Teenpäs itsemurhan. Oho, se olikin kivääri. Enpäs teekään." Lyhytpiippuisen kiväärin omistaja siis syyllistyy todennäköisemmin joukkomurhaan kuin pitkäpiippuisen omistaja?

Niinpäniin.. :D