Aseiden totaalikiellon vastustaminen

Kuhmoinen

/ #38 Kieltoja ja aina vain kieltoja

14.11.2008 16:12

Olen seurannut ampumaurheilua niin työn kuin siviiliharrastuksenkin puolella jo neljäkymmentä vuotta. Koskaan, eikä missään ole ollut nähtävissä "väärää" suhtautumista aseisiin. Väärällä asenteella näihin välineisiin suhtautuva karsitaan pikaisesti pois alan harrastajien keskuudesta. Olen ollut kouluttamassa alan harrastajia 8vuotiaista alkaen ja seurannut heitä aktiivisesti aikuisikään saakka lajin parissa. Yksi tärkeä havaintoni on ollut se innostuneisuus, keskittyneisyys ja tavoitehakuisuus parenpiin suorituksiin. Heistä on kehkeytynyt myös maailmanestari ja euroopan mestareita. Jopa yksi nuori kävi ottamassa osaa Olympialaisiinkin! Yksi tärkeimmistä havainnoistani ja lasten vanhempien kommenteista on ollut se että lassten koulumenestys on parantanut tämän lajin harrastamisen kautta. Nämä lapset ja nuoret ovat oppineet keskittymään paremmin opetuseen hälisevässä luokassa.
Aselupien myöntäminen ja hallussa olevien aselupien peruuttaminen ei vain ole kohdallaan. Kaikilta väkivaltaisesti käyttäytyviltä pitää luvan saanti estää ja hakea aseet pois tarvittaessa.
Ase on juuri sellainen kuin on käyttäjänsä, se toimiin juuri niinkuin käyttäjä haluaa. Alan harrastajien syyttäminen näiden ikävien tapahtumien jälkeen on varsinainen harhalaukaus, "hutikuti" kuten ampujapiireissä sanotaan.
Tietyt poliitikot Päämisnisterin johdolla laittavat päätä pensaaseen tekemällä nutipäitä päätöksiä. Taitaa vain olla niin että ajatteleva väestö osaa ajatella asioita oikein. Olisiko tässä osasyy eräiden puolueiden voittoon/tappioon viimeisissä kunnallisvaaleissa?
Paljon olisi lisää kirjoitettavaa, riittäköön tämä tällä erää!