Merimieseläkeikä/ Sjömanspensionsålder

Vieras

/ #16 muutama perustelu

11.07.2014 07:11

Perheelliset merellä työskentelevät jäävät paljosta paitsi. Menetät keskimäärin puolet lastesi juhlista ja muista tärkeistä tapahtumista, kävelemään oppiminen, synttärit, joulut, harrastukset, ensimmäinen koulupäivä jne. Lista on pitkä. Esimerkiksi en ollut paikalla kun toinen lapseni syntyi ja lukuisat "perhejoulut" olen viettänyt kännykkä korvalla laivan hytissä ja katsonut valokuvat jälkeenpäin kotona.
Edellä onkin jo käsitelty merityön raskautta verrattuna maatyöhön. Pitkät päivät, yötyö, kylmä, raskaat olosuhteet, myrskyt, työpaikkasi heiluu, tärisee, surisee jne. Laivat kulkevat vaikka iltasanomien tai iltalehden lööpeissä puhutaan vuosikymmenien myskyistä...
Maissa maksat bruttopalkastasi eläkemaksua reilut 5 %, me merimiehet maksamme bruttopalkastamme eläkemaksua yli 11 %. Tässä yksi esimerkki miksi aikaisempi eläkkeelle pääsy mahdollinen. Mutta tuo korkeampi prosentti ei missään nimessä takaa sitä, että kaikki pääsisivät aikaisemmin eläkkeelle. Vuorotteluvapaat, maissa työskentely ja esim. virkavapaat siirtävät eläkeikää myöhäisemmäksi. Käytännössä miehistössä työskentelevän pitää aloittaa seilaaminen parikymppisenä ja olla koko työura merellä (35 vuotta), jotta tuo 55-vuotiaana eläkkeelle pääsy on edes mahdollinen. Eli kaikista merimiehistä prosentti on pieni joilla tuo 55 on edes mahdollinen. Esityksessä taidettiin puhua 10 prosentista. Itse en aloittanut seilaamista parikymppisenä, minulla mahdollisuus eläkkeeseen olisi 58-vuotiaana mikäli jatkan merellä koko loppu työurani yhtäjaksoisesti. Tällä hetkellä näyttää tosi epätodennäköiseltä, mikä olisi syy olla vaihtamatta maahommiin jos valtio ajaa tämän uudistuksen läpi? Nyt tämä pieni porkkana on, että pääsisin 5 vuotta aikaisemmin eläkkeelle jos jaksan sinnitellä vielä vajaat 20 vuotta merellä. Näyttää, että kokemus ja ammattitaito halutaan poistaa laivoilta, koska esityksen läpi mennessä mitään etua laivatyössä verrattuna maahommiin ei enää tule olemaan!
Maissa maksetaan päivärahaa kun työmatka suuntautuu yli 15 kilometrin päähän joko asunnostasi tai varsinaisesta työpaikastasi. Työmatkan kesto vaikuttaa päivärahan suuruuteen. Laivatyössä päivärahaa EI makseta. Maissa ulkomaille suuntautuvalla työmatkalla maksetaan ulkomaanpäivärahaa, laivatyössä EI.
Tässä hieman perusteluja miksi hyvin pienellä joukolla mielestäni oikeus aikaisempaan eläkkeeseen. Muutkin voivat perusteluja jatkaa :)