Aseiden totaalikiellon vastustaminen

Kotka

/ #57 Itse asiassa

19.11.2008 16:35

Itse asiassa tarkemmin ajatellen kyllä ruutikaasuilla on vaikutusta. Savuton ruuti on nitroselluloosaa ja siitä vapautuvat nitro- eli typpiyhdisteet aiheuttavat useimmille päänsärkyä. Pitkäaikaista haittaa siitä ei kuitenkaan ole. Itse en ole koskaan saanut päänsärkyä vaikka olen ampunut parhaimmillaan toista tuhatta laukausta ratakerralla.

Aseiden luokitteleminen toisiaan vaarallisemmiksi kaliiperin mukaan on vähän niin ja näin. 4.6X30mm tekee kääntyvällä luodilla enemmän vahinkoa kuin 9mm FMJ ja läpäisee suojauksetkin ihan eri tavalla ja rekyyli on hyvin mieto. 50BMG ase taas on painava, äänekäs ja kovarekyylinen sekä omaa pienen lipaskapasiteetin. Nykyinen aselaki, AYO, AYO:n tulkintaohje, mielenterveysmääräysohje ja mielenterveysmääräysohjeen tulkitsemisohje ovat kaikki hakoteillä. Pitäisi olla hakijan ongelma päättää minkä aseen hankkii, jos tosiaan tahtoo 500SW:llä päästellä loukkuelukoita päiviltä niin siitä vaan. Tärkeintä on selvittää, onko kyseinen henkilö sopiva hallussapitämään aseita. Nykyinen aselaki tulee ehdottomasti muuttaa, mutta ei missään nimessä kiristää _yhtään_, päinvastoin. Älytön luparuljanssi ja tekopyhät rajoitukset syövät vain pohjaa koko lailliselta ampumaharrastukselta.