lappilaisten kylien tievalojen puolesta

Vieras

/ #9

26.08.2011 14:00

Valtio tarvitsee jo omissa asioissaan ja toimissaan kylien tievalojen säilyttämisen ja kunnossapidon. Kylien kautta ja kylistä lähtee melkoisella rekkarallilla esim. puutavaraa joka on monesti hakattu valtion eli metsähallituksen metsistä ja tietenkin yksityismetsistä kylärajojen sisältä myös.Myös kaivokset ovat vilkastuttaneet teitä. Näistä alkutuotannoista lähtee työ ja raha liikkeelle joka tuottaa tarpeeksi yhteikunnalle. Jo yksistään tällainen liikenne edellyttää ihmisten turvallisuuden takia tievalojen ja teiden kunnollisen kunnossapidon.
Tässä ei rahalla muutenkaan saa olla mitään tekemistä kun on kysymys liikenneturvallisuudesta. Jo edellämanittu liikenne tuottaa sen mitä tievalot kuluttaa.

Pienissä ja hiljaisilta vaikuttavissa kylissä on kuitenkin vuodenajoista riippuen vilkastakin liikennettä. Ympäri vuoden on töissäkulkijoita päivittäin ja yöllä kylistä kuka minnekkin. Syksyisin pimeillä on marjastajat,mökkiläiset ja metsästäjät hirvijahteineen liikkeellä suurin joukoin teillä ja kyläteillä varsinkin kun autoilla liikutaan paikasta toiseen.

Nykyisin on kylissä monella muualla vakituisesti asuvalla kakkosasunto jota käytetään lähes ympäri vuoden.
Tässä tuli vain muutama asia ja peruste mainittua. Myös perustuslaillinen tasa arvoinen ihmisten kohtelu edellyttää tievalojen säilyttämistä kylissä. Jos jotakin sammutetaan se pitäisi aloittaa sieltä missä valoja on eniten sekä harrastuspuolelta. Muutenkin kylissä on aina oltu vaatimattomapia palvelujen suhteen ja oltu omatoimisempia kaikinpuolin. Ei ole paljoa vaadittu valtiolta että kerran rakennetut tievalot säilytetään kylissä.

Ei ole minkäälaisia perusteita sammuttaa kylätievaloja. Sammuttamisesta koituisi vain haittoja ja taloudellisia menetyksiä sekä todennäköisesti liikenteestä aiheutuvia kuolemia valtion toimien takia.Hyötyä olisi tuskin kenellekään!