Lisää rahaa nuorten mielenterveysongelmiin...

Jarno Honkala
Uusikaupunki

/ #32

01.12.2008 18:09

Saisihan siihen mielenterveyden huoltoon panostaa muillekin kuin nuorille, mutta pääpaino tietenkin nuorien hoitoon... he ovat maamme tulevaisuus. On todella huolestuttavaa huomata kuinka huonolla pohjalla mielenterveysongelmaisten asiat ovat tänä päivänä Suomessa. Esimerkiksi masennus on todella vakava sairaus, mutta silti erityisesti nuorien keskuudessa masentuneita jopa herjataan ja hyljeksitään, ihan kuin oikeasti yrittämällä yritettäisiin saada heitä hengiltä. Tiedän itse avohoitopotilaana kuinka vaikeaa tämän sairauden kanssa on elää eikä se jokapäiväinen elämä tosiaan ole vain hankalaa, se on käsittämättömän hankalaa. Suomessa tästä sairaudesta kärsii todella moni ja se näkyykin korkeissa itsemurhatilastoissa. Muutkin mielenterveyteen vaikuttavat sairaudet ovat yllättävänkin yleisiä maassamme.

Vaikka minä olen jo hoidon piiriin päässyt, niin siltikin masennuksen kanssa eläminen on jokapäiväinen kamppailu. Mielestäni ketään, jolla on vähäisiäkin ajatuksia itsemurhasta (saati toisten ihmisten murhaamisesta), ei tulisi päästää vapauteen vellomaan elämän raskauden kanssa. Tällaiset ihmiset tarvitsevat hoitoa välittömästi ja todella pitkän jakson, tästä kertoo mm. se, että Jokelankin ampumatapauksen toteuttaja oli jo hoidon piirissä. Päättäjien tulisi taata hoitoa näille ihmisille, eikä pohtia epämääräisiä kieltolakeja, jottei ampuma-aseisiin päästä käsiksi. Tavallisesta keittiöveitsestäkin saa aseen ja näin käy tilastollisesti huomattavasti useammin kuin mitä kouluampumisia.