Median lopetettava vääristelty Israelin vastainen uutisointi

Vieras

/ #272 Re: Toista mieltä, ehdottomasti adressin puolesta.

16.09.2014 12:44

#271: TatuM. - Toista mieltä, ehdottomasti

ICEJ http://fi.icej.org/news/special-reports/v%C3%A4ite-ja-vastaus-4

"VÄITE: Israelin laiton miehitys Gazassa on syynä Hamasin sotaan Israelia vastaan.

VASTAUS: Israel ei miehitä Gazaa
vaan luovutti sen vuonna 2005 kokonaan palestiinalaisille. Päätöksen ajoi läpi Israelin silloinen pääministeri Ariel Sharon, jonka mukaan luovutuksen piti parantaa Israelin turvallisuutta ja kansainvälistä asemaa ja johtaa Israelin ja palestiinalaisten välisen konfliktin päättymiseen. Gazan noin 9000 juutalaisasukasta määrättiin joko vapaaehtoisesti jättämään kotinsa tai joutua pakkosiirretyiksi.

Sen sijaan, että tämä alueluovutus olisi johtanut rauhanomaiseen kehitykseen, palestiinalaiset valitsivat seuraavana vuonna vaaleissaan Hamasin johtoon. Vuoden 2006 palestiinalaisvaaleja seurasi Fatahin ja Hamasin välinen verinen valtataistelu, jonka jälkeen palestiinalaisalueet  jakautuivat Fatahin vallassa olevaan Länsirantaan ja Hamasin vallassa olevaan Gazaan.

Hamasin peruskirjassa sanotaan (artikla 7): ”Hamas tavoittelee Allahin lupauksen toteutumista, kestipä se kuinka kauan tahansa. Profeetta, Allah häntä siunatkoon, on sanonut: 'Tuomiopäivä ei tule ennen kuin muslimit taistelevat juutalaisia vastaan ja juutalaiset piiloutuvat kivien ja puiden taakse. Kivet ja puut sanovat: Oi muslimit, takanani on juutalainen, tule ja tapa hänet.'” Artikla 8: ”Allah on sen tavoite, profeetta on sen malli, koraani on sen perustuslaki: Jihad on sen tie ja kuolema Allahin tähden on sen ylevin toive.”

Artiklassa 11 todetaan, että Hamas uskoo koko Palestiinan – siis myös Israelin alueen – olevan islamille pyhitettyä maata tuomiopäivään saakka ja artiklassa 13 sanotaan, että kaikki rauhanomaiset ratkaisut ja kansainväliset konferenssit ovat vastoin Hamasin periaatteita ja että ”yhdenkin Palestiinan osan väärinkäyttö on uskontoa vastaan suunnattu väärinkäytös.” Hamasin tavoite ei ole Gazan vapauttaminen vaan koko Israelin valtion olemassaolo on heidän mielestään vääryys.

Israelin tuhoaminen, antisemitismi ja juutalaisten tappaminen ei ole ainoastaan Hamasin tavoite sen  perussopimuksessa, vaan se toistuu sen johtajien puheissa, saarnoissa ja lastenohjelmissa."

Oma lisäys: Vuonna 2005 Israel taipui koko maailman painostuksessa vaihtokauppaan: vaihtamaan  maata - kuten se kuvitteli - rauhaan ja rinnakkaiseloon. Israelin sotilaat joutuivat väkivalloin siirtämään kansalaisiansa muinaisilta  asuinsijoilta - jopa vainajat kaivettiin tomusta mieron tielle.
Yksi "miehittäjä" vuoden 2005 jälkeen on ollut Gazassa, Gilad Shalit vuodesta 2006 alkaen, ja  vapautettiin lokakuussa 2011.