Vetoomus Porlan vanhan kalanviljelylaitoksen alueen säilyttämiseksi Lohjalla

Fabu

/ #13 Säilytettävä ehdottomasti

11.11.2014 19:21

Ihmisen kädenjälki ei ole ollut Lohjan seudulla kovinkaan mairittelevaa viime vuosikymmeninä. Ollaan menty sieltä mistä aita on matalin. Halvalla tasapaksua ja harmaata toteutusta, joka on kaukana siitä mistä minä tunnistan vanhan kotikaupunkini. Mikä tekee siitä kauniin ja erityislaatuisen. Tuntuu että kaupunkisuunnittelua ei varsinaisesti edes ole. Tai ainakin tuntuu puuttuvan näkemys, kunnianhimo ja ymmärrys siitä, mikä tekee asuinympäristöstä viihtyisän ja terveen paikan ihmiselle.

Porla on ollut minulle tärkeä henkireikä. Ainutlaatuinen viipale aivan keskustan kainalossa, jonka takia ei ole tarvinut kauemmaksi lähteä rauhoittumaan ja ihastelemaan vesilintujen ja kasvuston ihmeitä. Siellä on viihtynyt monet ihmiset vauvasta vaariin, koska se on ollut paikka, mikä on yhdistänyt monia.

Vaikka kasvava kaupunki tarvitsee lisää tilaa ihmisille ja yrityksille, on pidettävä huoli myös ympäristöstä ja yleisestä viihtyisyydestä. Kaupukia ei tule rakentaa umpeen. Myös isommissa kaupungeissa on paljon puistoja ja muita viheralueita, koska on ymmärretty sen tärkeys ihmisten hyvinvoinnissa. Kun nyt on tämänkaltainen kulttuurihistoriallisesti merkittävä kohde kyseessä, olisi erityisen tärkeää pitää siitä kiinni. Tehdä siitä vaikka matkailuvaltti. Osa isompaa kokonaisuutta, joka olisi meille kaikille yhteistä tilaa.

Tuskin tämänkaltaisia alueita enää tehdään, joten uskon sen arvon vain kohoavan tulevaisuudessa. Ja ne tulevat sukupolvet varmasti arvostavat tämän alueen säilyttämistä.

Kiitos.