EI kallista ja valmistuessaan vanhanaikaista suurpuhdistamoa Pirkanmaalle

Matti Pirhonen
Pirkkala

/ #11 0+ vaihtoehdon kustannukset

11.01.2009 20:33

Adressin liikkeelelaskija on osunut naulan kantaan. Sadan miljoonan euron säästö on täysin mahdollista, kun valitsemme 0+vaihtoehdon. Lisäksi saamme pienempiriskisen ja luontoa säästävän vaihtoehdon ympäristöä pilaavan ja kalliin keskuspuhdistamon sijaan. Kysyin YVA esittelytilaisuuksissa, koska kustannukset 0+ vaihtoehdosta saadaan. Vastaus oli, että kun kysytään kuntien osallistumista hankkeeseen. Mielestäni se on aivan liian myöhään ja kuntien päättäjät ajautuvat päätökseen. Asiasta ei voida käydä keskusteluja faktojen perusteella.Minusta nyt pitäisi alkaa lobbaus Pirkanmaan kuntien päättäjille. Maakunnallisten puhdistamojen kunnostuskustannukset tulevaisuuden vaateet täyttävälle puhdistustasolle tulisi heti selvittää. Avainasemassa ovat päättäjät niissä kunnissa, joissa puhdistamot sijaitsevat. Tässä yhteydessä sevitettäisiin, mikä ekokatasrofi keskuspuhdistamo olisi Pyhäjärvelle tai Kulovedelle ja voiko laitoksen todella tehdä seutuyhteistyön nimissä.

Yhteistyöllä voimme pysäyttää hankkeen. Kun maakunnan väki myös ymmärtää parasta konsulttia rahaa näin pula-aikaan, niin hanke kaatuu ympäristökysymysten lisäksi myös kustannuksiin. On aivan selvää, että 0+ vaihtoehto tulee huomattavasti edullisemmaksi ja turvallisemmaksi kuin jättipuhdistamo. Uskon myös, että Tampereen kaupunki löytää hajautetusta vaihtoehdosta etuja, sillä raha ja hyvä ekologinen maine on myös heidän konsulttinsa.

Lempäälässä ei ilmeisesti otettu kantaa keskuspuhdistamon puolesta, vaikka todettiinkin, että heidän puhdistamonsa ei ole laajennettavissa. Siitä huolimatta kunnostustyöt aloitettaneen. Nyt olisikin tärkeää, että yhteistyötä maakunnan puhdistamojen välillä olisi niin, että ei ajauduttaisi siihen tilanteeseen, että kaikki maakunnan likavedet loroteltaisiin Tampereen puhdistan, jotta he eivät saisi sanotuksi, että ketkä nyt lorottavat meidän nurkkiin.