Kehitysvammaisilla ja vanhuksilla oikeus valita asuinkuntansa!

Vieras

/ #58 Kun mustaa ei saa valkoiseksi vaikka miten puhuisi

19.11.2014 06:03

Tämän päivän Kalevassa oli juttua eilisestä tiedotustilaisuudesta. Manninen toteaa jutussa mm. että keskustelu mitä tästä asiasta käydään, ei pidä paikkansa. Aha. Mikä osa siitä keskustelusta, vai yleisestikö ottaen kaikki mitä puhutaan on virheellistä tietoa ylipäänsä? Tiedotustilaisuudessa ei noussut mitään konkreettista asiaa, mikä olisi erityisen ristiriidassa näiden vellovien huhujen kanssa. Tilanteita voi toki selitellä parhain päin, vaikka varsin läpinäkyvästi sekin tehdään.

Eihän se tullut kellekään yllätyksenä, että hankintalain 67§ mukaan tämänhetkisillä asukkailla on mahdollisuus jäädä nykyiselle palveuntuottajalle, jos katsotaan että "palvelun tarjoajan vaihtaminen olisi ilmeisen kohtuutonta tai erityisen epätarkoituksenmukaista asiakkaan kannalta". Ts. lähtökohtana on se, että oma koti ja oma paikka pitää pystyä perustelemaan, eikä se ole itsestäänselvyys kenellekään. Eli pakkomuuton uhka on todellinen. Nyt jokainen asukas ja omainen miettii, milloin hänen palaverinsa on, miten se menee, miten osaan asiaa perustella ja tuleeko kunta antamaan minkälaisen päätöksen? Voi ehkä verrata työhaastatteluun, tulenkohan valituksi jäämään omaan kotiin?

Kun neuvottelut asukkaiden tulevista asumispalvelupaikoista käydään, onko päätöksillä peruutusoikeutta? Jos esim. nuori kehitysvammainen henkilö päätyy siihen, että haluaa lähteä haistelemaan uusia tuulia ja muuttaa esim. Ouluun. Voi olla että viihtyy siellä hyvin, mutta sekin on aivan mahdollista, että muuton jälkeen konkretisoituu mitä muutto elämään vaikuttaa ja kotiin voi tulla ikävä. Näinhän on käynyt myös melko monille ei-kehitysvammaisillekin nuorelle. Lapsuutensa täällä asunut viettää nuoruusvuotensa muualla ja ajan saatossa veri alkaa vetämään takaisin synnyinsijoille. Näitä paluumuuttajia on paljon, mutta onko tällaista mahdollisuutta kehitysvammaisilla? Jos on kerran halunnut lähteä, takaisin ei ole tulemista. Uusia sopimuksia kunta ei enää kirjoita nykyisten palveluntuottajien kanssa.

Kunnanjohtaja myös totesi, että todennäköisesti kaikki eivät kuitenkaan halua jäädä.  Manninen kertoi myös Lakeuden Palveluyhdistyksen puheenjohtajan terveisinä, että toiminta jatkuu mikäli asikasmäärä riittää. Samalla vakuuteltiin nykyisille asukkaille, että saatte jäädä niin halutessaan. Eikö tässä ole vähän ristiriitaa? Eikö puheenjohtajan terveisistä pitäisi ymmärtää että toiminta ei jatku, mikäli asiakasmäärät vähenevät? Ja tätä kunnanjohtaja piti siis todennäköisenä. Eli silloinhan yhdistys joutuu lyömään lapun luukulle ja se paljon huhuttu pakkomuutto on edessä kaikilla?