ASTRID THORSIN IDEOIMA UUSI ULKOMAALAISLAKI HYLÄTTÄVÄ!

Juha Mäki-Ketelä
Adressin tekijä

/ #411 Punakynä heiluu

14.01.2009 22:32

Tehdäänpäs vielä muutoksia vaatimuksiin ja tiedotteeseen:



Avasin adressin, jossa vaaditaan Thorsin ideoiman ulkomaalaislain hylkäämistä kokonaan. Sittemmin on osoittautunut, että osa lakiesityksestä todellakin perustuu EU-direktiivin mukaisiin vaatimuksiin.

Näin ollen mielestäni on turhaa pään seinään hakkaamista vaatia sellaista, joka ei Suomen valtiolle mahdollista ole eli lain kokonaan hylkäämistä. ”Kiitos” kuuluu kaikille niille henkilöille, jotka äänestivät Suomen EU:iin.

Olisin toki voinut jäädä kotiin hakkaamaan päätäni seinään.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että lakiin on vielä mahdollista saada merkittäviäkin parannuksia. Tukea näkemykselleni antavat esimerkiksi useat tällä viikolla käymäni keskustelut poliitikkojen ja elinkeinoelämän vaikuttajien kanssa.

Olen käyttänyt tämän lakimuutoksen kumoamiseen tai muuttamiseen viimeisen kuukauden aikana satoja tunteja aikaani.

En lyö pensseleitä santaan enää viime metreillä.

*****

Olen saanut paljon palautetta koskien seuraavia kohtia (kts. edellinen keskustelu):

6. Vastaanottokeskusten alueellistaminen

- Tämän kohdan tarkoitus oli lähinnä vähentää kannustimia ns. turvapaikkashoppailuun eli perusteettomaan turvapaikan hakuun taloudellisen hyödyn nimissä. Saamieni tietojen mukaan sekä turvapaikkashoppailijat että heidän asioitaan ajavat pakolaisjuristit yms. ovat kiinnostuneita lähinnä vain Helsingistä ja siellä operoimisesta (juristille lyhyet ajomatkat, maahan pyrkijälle paljon maanmiehiä kavereiksi).
- riski alueellistamisesta olisi ollut siis lähinnä vain teoreettinen
- tarkoitus ei ollut millään lailla ”kyykyttää” maakuntia. Anteeksi, jos sellaisen kuvan olen tahtomattani antanut ja pahoittanut jonkun mielen.

7. Jos Suomi haluaa välttämättä olla aktiivinen turvapaikanhakijoiden suhteen, tulisi suosia Irakin kristittyjä ja maan muita ei-muslimivähemmistöjä, joita nyt uhkaa tuho tai maanpako.
- ajatuksena oli, että jos tänne pakko on ihmisiä tuottaa, niin ongelmia saattaisi vähentää se, että heillä on edes jollain lailla samantyyppinen arvopohja kuin suomalaisilla.
- Tämä ei ollut siis mikään uskonnollinen kannanotto jonkun uskonnon puolesta ja toista vastaan.

Saamani palautteen valossa asiaa nyt tarkemmin harkittuani, olen päättänyt poistaa nämä kaksi kohtaa vaatimuksista. Täältä niitä en nyt valitettavasti enää saa pois, koska en itse pysty moderoimaan jo kirjoitettuja keskusteluja.

Mikäli olet sitä mieltä, että et halua olla enää näiden vaatimusten takana, niin laita meiliä, jossa kerrot nimesi, kotipaikkasi ja jos muistat, niin ajan, jolloin suunnilleen allekirjoitit (helpottaa etsimistä merkittävästi). Otan sitten nimesi listalta pois.

Meilini on: jmakiketela@gmail.com