VR:n hinnankorotusta vastaan

Adressin tekijä

/ #7 Kommentit #4 ja #6 perustuvat virheellisiin tietoihin

17.01.2009 11:13

Toisin kuin Jokela väittää, sähköjunan sähkönkulutus on keskimäärin 0,07 kWh/hkm, eikä 0,14 kWh/hkm (energiankulutus matkustajaa ja kilometriä kohti). Tämä perustuu siis tilastollisiin matkustajamääriin, eikä optimaaliseen tilanteeseen, missä juna olisi täynnä ihmisiä.

Jos tämän haluaa muuttaa muotoon litraa dieseliä sadalla kilometrillä, tämä vastaa sähköntuotannon häviöitä huomioimatta 0,7 l/100km. Primäärienergiaa laskiessa voidaan käyttää Suomen sähköntuotannon keskimääräistä hyötysuhdetta 53,2%, jolloin sähköjunan primäärienergiankulutus vastaa 1,3 l dieseliä per 100km.

Jokainen voi sitten verrata tämän luvun oman auton kulutukseen. Minä väitän edelleen, että juna kuluttaa matkustajaa kohti vain 20-25% henkilöauton kuluttamasta energianmäärästä.

Nämä tiedot perustuvat VTT:n laatimaan LIPASTO-sivustoon (lipasto.vtt.fi). Kiitoksia VTT:lle ja Kari Mäkelälle siitä, että meillä on yksiselitteistä tietoa eri liikennemuotojen energiankulutuksesta käytössämme.