VR:n hinnankorotusta vastaan

Kirkkonummi

/ #11 Kolarin radasta,

19.01.2009 10:02

Tiedän kyllä tuosta Northland resources inc. kehittämästä hankkeesta. Mutta minusta tässäkin mennään silti väärässä järjestyksessä. Tuo reipas 80 Miljoonaa on nyt törsätty tuohon rataan. Entä jos tämä jo vuosikymmeniä tiedossa ollut malmio ei aukeakkaan vielä 50 vuoteen?
Tuo kaivostoiminnan liikkeelle lähtö on aina sen verran rauhallista, että tarvittavat radat ehditään kyllä rakentaa silloin kun niitä oikeasti tarvitaan. Kuten Talvivaaraankin.

80 Miljoonaa euroa on kuitenkin n. 40 Euroa/veronmaksaja. Tämänkin rahan olisi voinut investoida johonkin kannattavaan.

Raideliikenteelle työnnettävä rahamäärä on täysin käsittämätön, jos sitä vertaa rahalla ylläpidettävän infran arvoon, rataverkon tasearvo on vain n. 3000 Miljoonaa, jolloin raideliikenteelle vuosittain syötettävä rahamäärä vastaa sitä että 300 000 Euron asuinhuoneiston vastikkeet olisivat 50 000 Euroa vuodessa tai 4150 Euroa kuukaudessa! Pelkät tiehallinnon omistamat sillat ovat tasearvoltaan koko rataverkkoa kalliimpia.

Teoriassa voimme siis rakentaa koko rataverkon uudestaan rahamäärällä jonka nyt käytämme seitsemässä (7) vuodessa kannattamattoman junaliikenteen tukemiseen! Se ei siis ole mikään peruuttamaton menetys jos joku kannattamaton rata suljetaan tai puretaan pois. Velaton valtio on minusta parempi perintö jälkipolville, kuin valtio joka on täynnä "Neuvostoliittolaista"-infraa.

Miksiköhän meillä on niin kovat verot?