Tasa-arvo -termillä hämääminen uutistoiminnassa lopetettava

/ #12 Re:

27.11.2014 13:07

#11: Mikko -

Pakkoruotsihan ei ole tähän rinnasteinen termi, sillä ruotsinkielen pakollisuus kaikille suomenkielisille kaikissa oppilaitoksissa on kiistaton tosiasia, ei vain joidenkin mielipide. Sen sijaan ko. lakialoitteen luonnehtimien tasa-arvoiseksi on sen laatijoiden ja kannattajien subjektiivinen mielipide (vähintäänkin hyvin kiistanalainen ja perustellusti jopa harhaanjohtava), ja vastuullisessa journalismissa ei subjektiivisia mielipiteitä pidä esittää objektiivisina tosiasioina.

Jos katsotaan Julkisen sanan neuvoston julkaisemia journalistin ohjeita, ainakin seuraavien kohtien voidaan katsoa puhuvan tästä:

2. Tiedonvälityksen sisältöä koskevat ratkaisut on tehtävä journalistisin perustein. Tätä päätösvaltaa ei saa missään oloissa luovuttaa toimituksen ulkopuolisille.

3. Journalistilla on oikeus ja velvollisuus torjua painostus tai houkuttelu, jolla yritetään ohjata, estää tai rajoittaa tiedonvälitystä.

8. Journalistin velvollisuus on pyrkiä totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen.

11. Yleisön on voitava erottaa tosiasiat mielipiteistä ja sepitteellisestä aineistosta. Myöskään kuvaa tai ääntä ei saa käyttää harhaanjohtavasti.

12. Tietolähteisiin on suhtauduttava kriittisesti. Erityisen tärkeää se on kiistanalaisissa asioissa, koska tietolähteellä voi olla hyötymis- tai vahingoittamistarkoitus.

16. Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava.