Koiraveroa vastaan

Katariina Anttila

/ #21

22.01.2009 09:48

Edelliselle voisin mainita, että totta on, ettei koiraveroa peritäkään enää kovinkaan monessa kunnassa. Ja viime vuosina koiravero on poistunut yhä etenevässä määrin. Esim. tämän vuoden alusta koiravero poistui Turusta, myöskään pääkaupunkiseudulla ei enää nykyään mikään muu kaupunki kuin Helsinki peri koiraveroa. Koiravero peritään ainoastaan kunnassa vakituisesti asuvilta koirilta, eli jos koira vierailee paikkakunnalla, jossa koiravero on, niin ei tarvitse mitään maksaa.

Minusta itsestäni Hesalaisena tuntuu, etteivät pahemmin monet muut paikkakunnat kuin Helsinki peri enää koiraveroa. Lisäksi se on täällä lain sallima enimmäismäärä, eli 50 €. Ainakin Sinebrychoffin koirapuistoon on viime aikoina tullut parannuksia, esim. valot sekä uusittu koirankuvin koristeltu taulu, jossa kerrotaan koirapuiston järjestyssäännöt. Puisto on myös suht siisti, toisaalta tuntuu, ettei kaupunki käytä koiraverovaroja kuitenkaan pelkästään niiden puhtaana pitoon, vaan ihan muihinkin, koiriin liittymättömiin asioihin, josta jo ylempänäkin mainittiin. Esim. puistossa on koirille ainoana virikkeenä yksi puunrunko. Mikäli Helsinki perustelee koiraverojen tarpeellisuutta koirapuistojen ylläpitokuluilla, niin siinä tapauksessa hintaa tulisi laskea, koska osa verosta menee kuitenkin koiriin liittymättömiin kuluihin, joka on ihan virallisestikin myönnetty asia. Jos veroa sitten perustellaan pelkästään rabiesriskillä, on peruste verolle järjetön, ja se tulisi poistaa kokonaan. Toisaalta ovat monet sellaisetkin paikkakunnat, joissa koirapuistoja varmasti on, luopuneet koiraverosta kokonaan.