Kansanäänestys sukupuolineutraalin lakiehdotuksen kumoamiseksi

Portto ratsastaa pedolla!

/ #21 Arkkipiispa Ylellä: Homoparien kirkkovihkimiset eivät mahdollisia lähitulevaisuudessa

03.12.2014 22:51

Arkkipiispa Ylellä: Homoparien kirkkovihkimiset eivät mahdollisia lähitulevaisuudessa



Vesa Moilanen





Julkaistu: 3.12.2014 23:13

Arkkipiispa Kari Mäkinen sanoo seisovansa edelleen Facebook-kirjoituksensa takana.


Ylen A-Studiossa vieraillut arkkipiispa Kari Mäkinen ei pidä mahdollisena, että kirkko alkaisi lähitulevaisuudessa vihkiä avioliittoon samaa sukupuolta olevia pareja.

– Se edellyttäisi suurta yksimielisyyttä, Mäkinen sanoi ohjelmassa.

Mäkinen ei kuitenkaan sulje mahdollisuutta, että homoliittojen vihkimiset tulisivat kirkkoon myöhemmin.

– Minä ajattelen, että se on yksi mahdollisuus.

Arkkipiispa Kari Mäkisen kannanotot homoliitoista ovat suututtaneet kirkon jäseniä.

Mäkinen kirjoitti viime viikolla Facebook-päivityksessään, miten hän iloitsee sateenkaariperheiden puolesta eduskunnan äänestystuloksesta. Mäkisen mukaan kirkko joutuu myös pohtimaan uudelleen avioliitto-käsitystään.

Eduskunta äänesti viime viikolla kansalaisaloitteesta, jossa esitettiin avioliiton mahdollisuutta samaa sukupuolta oleville pareille. Kansanedustajien enemmistö oli aloitteen kannalla.

Mäkinen oli äänestyksen aikana vierailulla Etelä-Afrikassa. A-Studiossa Mäkinen kertoi tehneensä Facebook-päivityksen saman tien kun kuuli tuloksesta.

– Olin miettinyt sitä, sitä ei ollut ykskaks heitetty.

Eduskunnan päätöksen ja arkkipiispan kirjoituksen jälkeen kirkosta on eronnut 15 000 jäsentä.

– Se on tässä minulle raskainta.

Koetteko epäonnistumisen tunnetta tämän takia?

– En epäonnistumisen tunnetta, mutta surua kyllä.

Arkkipiispa sanoi A-studiossa seisovansa edelleen sanojen takana.

– Monenlaisia tunteita olen saanut ottaa vastaan, sekä myönteisiä että kielteisiä. Olen sellaisessa asemassa ja tehtävässä, jossa tämä asia on saanut yhden purkautumistien.