Tampereen Rantaväylän tunneli ei ole yhteisen edun mukainen ratkaisu

vesa knuuttila
Adressin tekijä

/ #17 Aloite KANSANÄÄNESTYKSESTÄ kuntalaisten mielipiteen selvittämiseksi

25.01.2009 11:30

TAMPEREEN KAUPUNGINVALTUUSTOLLE

ALOITE KANSANÄÄNESTYKSESTÄ

Tampereen kaupunki aikoo rakentaa Rantaväylän tunnelin huolimatta kuntalaisten suuresta vastustuksesta. Päätös tunnelista tehtiin keskeneräisellä valmistelulla kiireessä vaalien jälkeisellä ”vanhan” valtuuston enemmistöpäätöksellä peläten, ettei 2009 – 2012 valtuustossa mahdollisesti enää olisi enemmistöä tunnelin kannalla.
Tunneli on liian kallis ratkaisu veronmaksajille. Sen hinta noussee huomattavasti nykyisestä kahdestasadasta miljoonasta, kuten kansainväliset esimerkit osoittavat. Vaikka valtio osallistuukin tunnelin rakentamiseen, kustantajana ovat sittenkin veronmaksajat. Valtion on mahdollista osallistua myös Rantaväylän maanpäälliseen peruskorjauksen kustannuksiin.
Rakentamispäätös tehtiin, vaikka maaperätutkimukset ovat vielä kesken ja ympäristövaikutusten arviointi on tekemättä. Yksityisautoilun tukeminen ja siihen kannustaminen on ristiriidassa EU:n ilmastotavoitteiden kanssa. Tunneliin ei tule joukkoliikennekaistoja puhumattakaan kiskoista. Keskustan liikenne puuroutuu entisestään yksityisautoilun lisääntymisen vuoksi.
Tuhlailulle ja ympäristön saastuttamiselle on tultava loppu. Näsijärven ranta on saatava kaikkien kuntalaisten käyttöön. Säästyneet kymmenet miljoonat on suunnattava joukkoliikenteen kehittämiseen, sosiaali-, terveys-, ja sivistyspalveluihin sekä muihin kestävästi työllisyyttä tukeviin ratkaisuihin.

Siksi me allekirjoittaneet äänioikeutetut Tamperelaiset esitämme, että Tampereen kaupunginvaltuuston on viipymättä järjestettävä neuvoa antava kansanäänestys Rantaväylän tunnelista.

Aloite on allekirjoitettavissa mm. Kahvila Hertassa, Tammelantorilla, Aaltosenkatu 31-33 C, 33500 Tampere

-vesa