VR:n hinnankorotusta vastaan

Jouni Jokela
Kirkkonummi

/ #16 Aika hyvin on adressi tavoittanut ihmiset.

28.01.2009 21:58

Adressin on nyt allekirjoitanut n. 7 400 ihmistä.
Jos kuvitellaan, että he kaikki ovat ihmisiä jotka käyvät junalla toissä, niin voidaan tehdä seuraava laskutoimitus:

7400 ihmistä x 220 työpäivää x 2 matkaa/ työpäivä = 3 256 000 junamatkaa/vuosi on allekirjoittanut tämän adressin!

Seinäjoki-Vaasa väliä käyttää 360 000 matkaa/vuosi
Seinäjoelta-pohjoiseen 1210 000
Orivedeltä-pohjoiseen 850 000
Mikkelistä-pohjoiseen 595 000
Parikkalasta-pohjoiseen 330 000
Yhteensä: 3 345 000 matkaa/vuosi

Oheisesta linkistä voitte tarkistaa matkustajamäärät (sivu 35/pdf sivu 37)

Voidaanko siis todeta, että jo yli puolen Suomen junankäyttäjät ovat allekirjoittaneet tämän adressin?

Vertailun vuoksi; 4-tiellä Jyväskylästä-Äänekoskelle kulkee n. 3 650 000 ajoneuvoa vuodessa. Huhu kertoo, että joissain autoissa on nähty useampikin matkustaja.

Ja vielä; Kaukoliikenteessä tehtiin vuonna 2007 n. 13 000 000 matkaa, jos kuvitellaan että tavaraliikenne ja pks-lähiliikenne on kannattavaa, eikä sitä tarvitse tukea kilpailussa raskaasti verotettua autoliikennettä vastaan, niin voidaan laskea että jokainen tehty matka maksoi veronmaksajille n. 38 Euroa.

Jos kaikki nämä matkat olisivat työmatkaliikennettä, niin n. 29 500 kansalaistamme saisi vuodessa n. 16 720 Euron työmatka-avustuksen!

Todellisuudessa yksikköhintoja tietysti hiukan korjaa se tosiasia, ettei tavaraliikenne ja lähiliikennekkään ole kannattavaa, vaan ne käyttävät osan tuosta tuhlatusta kokonaissummasta. Onkohan tämä sitten iloinen asia?

Miksiköhän minä edelleen kaipaan niitä perusteluja ja kannattavuuslaskelmia?