Sysmän tilaelementtikoulupäätös kumottova

Lasten asialla

/ #12 Re: Missä menee raja?

16.12.2014 09:34

#10: Liibalaabaa - Missä menee raja?

Onko oikein, että lapsia käytetään pelinappuloina poliittisessa valtapelissä? Onko oikein, että lasten ja aikuisten terveys vaarannetaan kieltämällä ja vähättelemällä viimeiseen asti sisätilaongelmat ja syyllistämällä vanhemmat koko tilanteen aiheuttajaksi, kun he ovat kertoneet huolensa lasten terveydestä? Onko oikein, että kun terveysviranomaiset vihdoin päättivät sulkea Väihkylän koulun, niin väistötilan hankinnassa ryhdyttiin jarruttamaan kaikin keinoin? Jos parakit olisi tilattu heti, kun valtuusto teki päätöksen Väihkylän tontista, niin koulu olisi päässyt alkamaan syysloman jälkeen? Onko oikein, että kunnanhallitus ja kj. keskeyttivät valmiin parakkitilauksen ja alkoivat ajaa Hartolaan kuljetusta? Onko oikein lapsia ja opettajia kohtaan, että he kunnanhallituksen vitkuttelun takia joutuivat 4,5 viikkoa etsimään itselleen pitkin kyliä opetustiloja? Sitten vielä valtuutetulla on kanttia valittaa, että evakossa oleva koulu ei ollut harjoitellut itsenäisyyspäiväohjelmaa. Opetustilojen järjestäminen on kunnan tehtävä, ei lasten ja opettajien. Onko oikein, että kun puhutaan koulusta, lapsista ja heidän tulevaisuudestaan, niin joillakin otsaa laskea VÄÄRIN koulutuksesta aiheutuvia kustannuksia ja vedota siihen, että oma vaihtoehto tulee halvemmaksi. Voisiko joku meille veronmaksajille kertoa ja vääntää rautalangasta, miten 16,8 miljoonaa € tai 17,6 miljoonaa € on pienempi kustannus kuin 10 miljoonaa €. 16 milj. tulee 14 vuoden vuokrakoulun seinien vuokrasta näillä vuokran hinnoilla ja 17,6 milj. 7 vuoden vuokrasta + 9,2 miljoonan omaksi lunastamisesta. Järvisen soperrukset eilen käyttökuluista olivat ihan huuhaata, koska samat käyttökulut ne ovat vuokrakoulussa kuin omassakin.

Olisi ollut oikein, että kun Yhteiskoulun ja Väihkylän ongelmat tulivat esille, olisi kieltämisen ja vähättelyn sijasta ryhdytty toimeen. Väihkylän kentälle riittävän paljon parakkiväistötilaa molempia kouluja varten ja suunnittelu käyntiin omaa koulua varten.  Siinä olisi loppupelissä ollut Sysmän kokoomuksen niin kovasti peräänkuuluttamaa VASTUULLISUUTTA ja TALOUDELLISUUTTA. Nyt on tuhlattu satoja tuhansia euroja tutkimuksiin (Väihkylästä 3 tutkimusta, kun ensimmäiset eivät olleet mieleen) turhiin korjauksiin ja konsulttien palkkioihin, eikä ole saatu muuta aikaiseksi kuin päätös heittää miljoonia euroja vuokrana Parmacon kassaan.