Luontaishoitoja uhataan rajoittaa Suomessa

Pomarkku

/ #2 Kyseessä jokaisen oma valinta

29.01.2009 11:39

On totta, että jokaisella hoidolla on omat riskinsä varsinkin jos ihminen ei osaa käyttää omaa harkintakykyään. Kannattaa olla tarkkana mistä ja keneltä hoitoja hankkii eikä suin päin luotaa jokaiseen vastaantulijaan, joka väittää pystyvänsä hoitamaan jotain. Tätä vartenhan pitäisi saada laillistettua ne oikeat koulutetut luontaishoitajat, joilla on monien vuosien opinnot takanaan ja todelista tietämystä ihmisen anatomiasta ja fysiologiasta. Siksi olisi erittäin hyvä juttu jos lääkäreiden opintoihin sisällytettäisi myös näitä luontaisopintoja.

On todella surullista lukea luontaishoitoja vastustavien tekstejä siitä, miten joku on mennyt huonompaan suuntaan näihin hoitoihin luottaessaan, kun kuitenkaan yleensä ei kerrota tapauksesta koko totuutta. Samaan aikaan kuolee ihmisiä monin kertaisesti kun koululääketiede ei pysty tekemään enää mitään tai ihmisiä ei edes hoideta puutteellisten varojen vuoksi. Lääkäreitä ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi julkisella puolella ja kaikilla ei ole todellakaan varaa hakeutua yksityiselle puolelle. Lisäksi hoito on monesti vain oireiden hoitamista eikä keskitytä hoitamaan itse sairautta. Kuten tässä taannoin kuulin oman kuntani terveyskeskuksessa miten lääkäriaikaa varaavalle potilaalta kysyttiin, oletko ottanut särkylääkettä? Potilaan kerrottua ettei ole ottanut kehotettin häntä ottamaan särkylääkettä alkuun pari päivää, kolme kertaa päivässä ja jos sittenkään vaiva ei ole hellittänyt voi soittaa ja yrittää varata aikaa toisen kunnan päivystykseen. Syy: Omaa lääkäriä ei ole tavoitettavissa kuukauteen. Näinkö meillä hoidetaan ihmistä kokonaisvaltaisesti ja turvallisesti.

Nyt kun suunnitellussa lakiesityksessä estettäisiin mm. lasten ja vammaisten hoitaminen luontaishoidoilla perustuen vajaavaltaisuuteen on mielestäni naurettavaa väittää, että nämä ihmisryhmät olisivat vaarassa juuri näiden hoitomuotojen vuoksi. Onko turvallisempaa esim. syöttää lapsille kemiallisia lääkkeitä esim. antibiootteja jokaiseen korvatulehdukseen ja kuumelääkettä pieneenkin lämmön nousuun. Näinkö saadaan elimistö toimimaan tavalla johon se on luotu. Miksi useat vanhemmat taistelevat lastensa kanssa erilaisissa sairastelukierteissä ja syöttävät seuraavan lääkekuurin edellisen loputtua, jos olisi mahdollista saattaa lapsen elimistö tasapainoon sinne kuuluivilla ravinteilla. Kyllä jokainen elämää kunnioittava vanhempi varmasti tarkkaan harkitsee oman lapsensa kohdalla mikä on turvallista ja järkevää ennen kuin ryhtyy tekemään päätöksiä, eikä saata lastaan hengenvaaraan.

Nyt tietysti herää ajatus, että näitäkin vanhempia on. Totta...mutta ihan samalla tavalla ja jopa useammin sattuu näitä ylilyöntejä koululääketieteen puolella ja monesti lääkärien tukemana. Vanhemmat luottavat sinisilmäisesti lääkärien sanaan, vaikka olisivatkin asiasta eri mieltä. Surutta syötetään lapsille kemiallisia lääkkeitä, eikä kukaan kysy miten paljon niiden haittavaikutuksia ja pitkäaikaisvaikutuksia on tutkittu ja etenkin tuotu julkisuuteen. Lääkärin sana on laki.

Miten käy ihmisten, jotka ovat saaneet viimeisenä keinona terveytensä edes osittain takaisin luontaishoidoilla eivätkä uuden lain pakottamina voisi enää näitä saada? Tuskin he ainakaan lähtisivät hakemaan apua uudelleen lääkäreiltä (niin jos sellaisen vastaanotolle enää kohta edes pääsisi säädyllisen odotusajan kuluessa). Tuskinpa.