EI Rauman Lyseon lukion pakkosiirrolle Otan kiinteistöön

2. vuoden opiskelija

/ #37 Missä järki?

17.12.2014 20:54

On vaikeaa käsittää, että tällaisen päätöksen ovat tehneet ihmiset, joista suurin osa on kaupungin asukkaiden  valtuustoon äänestämiä. Tiedostan siis, että tämä ei vielä ole kaupunginvaltuuston päätös, mutta oletan, että tilatoimikunnassakin on kaupunginvaltuutettuja. Tuntuu tätä pohjaa vastaan oudolta, että tällaisen järjettömän päätöksen ovat tehneet henkilöt, joilla pitäisi olla jopa normaalia laajemmat tiedot kyseessä olevien koulujen tilanteesta.

Tässä tilanteessa on helppo olettaa, että päätöksen tehneillä henkilöillä on "oma lehmä ojassa" eli lapsia tai lapsenlapsia Uotilan yläkoulussa. Faktatietoa ei asiasta ainakaan minulla ole, mutta epäilyt ovat vahvoja. Toki minullakin lukion opiskelijana on mielipiteeni pohjalla se, että päätös vaikuttaa minuun itseeni ja tuleviin yo-kirjoituksiin negatiivisesti, mutta minulla on esittää useita järkeviä perusteluja sille, miksi päätöstä pitäisi ehdottomasti muuttaa.

Se tapa, jolla lukion edustajien ylitse jyrättiin päätöksenteossa on mykistävä. Miten tällaista voi edes nykyajan sääntö-Suomessa tapahtua? Tässäkö ei rikottu ainuttakaan lakipykälää? Minusta jo puhdas maalaisjärki pakottaa kahden koulun asioista päätettäessä kutsumaan MOLEMPIEN koulujen edustajan paikalle. Nyt kun lukion edustajaa ei kutsuttu paikalle, kääntyi päätös esityksen vastaisesti yllättäen lukiota vastaan.

Lukion siirtoa vastustetaan usein argumentein, joita ovat Otan koulun aivan liian pienet tilat verrattuna nykyisiin lukiolle optimoituihin tiloihin, parkkipaikkojen riittämättömyys, liikuntasalin puute, jossa voitaisiin järjestää yo-kirjoitukset sekä kaikki koulun juhlat, kellarin heikko ilmanlaatu jne. Perusteluja on kymmeniä. Esimerkiksi liikunnanopettajat todennäköisesti eristäytyisivät muusta koulun henkilökunnasta, jos heidän toimipisteensä sijaitsisi kilometrin päässä itse koulusta.

Henkilökohtaisesti minua huolestuttaa eniten se, että jos uuteen kouluun siirrytään siinä aikataulussa, jota nyt on suunniteltu, ei mitään saada ajoissa valmiiksi. Kun syyslukukauden alussa alkaisivat kirjoittajille tärkeät kertauskurssit, kaikki käytännön asiat olisivat niin sekaisin, että opettajien sekä oppilaiden huomio kiinnittyisi opetuksen sijaan niiden järjestelemiseen. Tämä ei voisi olla näkymättä oppilaiden koetuloksiin.

Myös koulurakennuksen vaativat remontit häiritsisivät opiskelua ja myös mahdollisesti remontin aikana vähentäisivät opetustiloja entisestään. Tämä siis sillä oletuksella, ettei remonttia ehditä ennen koulujen alkua saamaan valmiiksi.

Toivon siis, että joku päättäjistä saisi suunsa auki ja uskaltaisi vastustaa tätä järjenvastaista päätöstä.

Vielä on toivoa järjen voitosta.