Luontaishoitoja uhataan rajoittaa Suomessa

Pekka Pohjonen
Tampere

/ #5 Empiirinen kokemus ei ole näyttöä

29.01.2009 20:34

Kyllä, kaikesta voi ja saa olla montaa mieltä.
Oikein kiva jos koet luontaistuotteista olleen apua ja on hienoa, että lapsesi sairastelevat vähän.

Omakohtainen kokemus ei millään tavalla kuitenkaan todista, että juuri se lääkitys olisi auttanut. Empiirinen kokemus on hyvin usein ristiriidassa tieteellisen näytön kanssa...

Samanlaisia esimerkkejä löytyy lääketieteestäkin paljon, sillä läheskään kaikki lääkärien antama hoito ei perustu vielä varsinaiseen näyttöön. On olemassa vain kokemus siitä, että annetun hoidon jälkeen suuri osa potilaista paranee. Kun asiaa sitten tutkitaan kaksoissokkoutetusti (osa potilaista saa placeboa, osa tutkittavaa lääkettä) saatetaan havaita, että itse asiassa potilaat paranevat aivan yhtä hyvin ilman hoitoakin.

Tämä vain tarkennuksena käsitteisiin, saatan jo toistella itseäni.

Vielä pieni tarkennus sanomaani...
"Itse olen erityisen tarkka siitä millaisia luontaistuotteita käytän (koska niitäkin on molempia sekä synteettisiä aineosia että pelkästään luontaisia aineosia sisältäviä tuotteita markkinoilla). Ei suinkaan ole sama mitä käyttää vaikka olisikin luontaisravinne."
Kemiallisesti aktiivisilla aineilla en tarkoittanut vain synteettisiä aineita vaan kaikkia aineita, jotka vaikuttavat elimistöön. Yrttiseoksissa tuskin on synteettisiä aineita, silti niillä voi olla lukuisia vakaviakin haittavaikutuksia.

Ai niin, ADHD ja amfetamiinin johdannaiset... Syy miksi ADHD:ssa käytetään amfetamiinin johdannaisia on se, että ADHD:ssa itseasiassa aivojen vireystilaa säätelevä järjestelmä toimii väärin niin, ettei se riittävästi anna stimulaatiota aivoille eikä ylläpidä vireyttä. Lapsi siis riehuu ja on liikkeessä koko ajan "pysyäkseen hereillä". Amfetamiinin johdannainen stimuloi vireystilaa ylläpitävää järjestelmää ja näin paradoksaalisesti rauhoittaa.

Lopuksi, ohjeita vasta-argumentointiin:
http://www.skepsis.fi/jutut/virhelista.html