EI Rauman Lyseon lukion pakkosiirrolle Otan kiinteistöön

Charlie

/ #43 Uotilanrinteen ongelma

18.12.2014 08:15

Kaiken tämän kaavaillun ja jo joissain käsittelyissä päätetyn muuttoruljanssin syynä on todellinen ongelma: epäterveet opiskeluolosuhteet Uotilanrinteen koulussa. Tämä asia on totta kait korjattava. Mutta onko ongelma tullut yllätyksenä vai muhinut pikkuhiljaa? Uotilan ala-asteiden koulu tyhjennettin jo muutama vuosi sitten samasta syystä. Ja jätettiin tyhjilleen?! Miksi sen korjaamiseen ei heti ryhdytty, jolloin aikaa olisi ollut saattaa tilat sellaiseen kuntoon, että kun Uotilanrinteen käyttäminen kouluna, ainakaan koko rakennuksen osalta, ei ole enään mahdollista, läheltä olisi löytynyt tarvittavat tilat? Nythän Toisen käsittämättömän päätöksen myötä lisätiloja saataisi olla mahdollista ottaa käyttöön myös lopetettavasta terveyskeskuksesta, joka sijaitsee ko koulun "pihapiirissä"

Ymmärrän tuskan päättäjien kohdalla. Talous on tiukalla. Mutta paljon pitkäjännitteisempää suunnitelmaa ja näkemystä on meillä veronmaksajilla oikeus vaatia.

Rauman näkymät ovat tulevaisuuden osalta mielestäni rohkaisevat. Täällä on menestyviä yrityksiä, jotka huokuttelevat osaavaa työvoimaa. Siksi taloudellisten panostusten tulee kohdistua nuoriin ja turvata heille laadukkaat opiskelumahdollisuudet. Tehdä Raumasta houkutteleva asuinpaikka perheille, joissa on nuoria kouluakäyviä sekä panostaa vanhusten tarpeisiin. Nyt vireilläolevista ja jo budjettiin otetuista hankkeista monet ovat sellaisia, että ne voivat odottaa "parempia" aikoja.

Olen hyvin monen kommentoijan kanssa täysin samaa mieltä: esitetty erittäin hätäinen lukion siirto Otaan on ehkä järjettömin viimeaikaisista päätöksistä. Aikataulullisesti täysin mahdoton. Suoranaista verovarojen haaskaamista. Ei ole kulunut kovinkaan pitkää aikaa siitä, kun ko rakennukselle tehtiin mittavat korjaukset, joiden tuloksena on toimiva ajanmukainen oppilaitos.

Minusta teillä sekä hallituksella että valtuutetuilla ei ole aikaa jäädä odottamaan asian käsittelyä helmikuulle. Lukion muutto ensi syksynä ei tule toteutumaan, joten nyt teidän on nopeasti löydettävä ratkaisu tähän ongelmaan