Kehitysvammaisilla ja vanhuksilla oikeus valita asuinkuntansa!

Erityislapsen vanhemmat

/ #72 Tyrnävän kunnan vanhusten ja vammaisten palveluiden laatu

20.12.2014 18:00

Täällä on käynnistynyt keskustelua vammaisten ja vanhusten palveluista laajemminkin. Kunnassa ei taida olla kanavaa palautteen käsittelylle eikä laadun seurantaa. Lautakunnan jäseniin on turha ottaa yhteyttä kokemukseni mukaan. Vammainen lapseni on jäännyt ilman hänelle kuuluvia palveluita ja olemme menettäneet korvauksia, mutta minulla ei ole ollut voimia lähteä riitauttamaan asioita vaikka olen tietoinen etteivät päätökset ole oikein tehtyjä.

Olen asunut kunnassa koko elämäni ja mummoni hoitotarvikkeiden määrää rajoitettiin aiemmin vaikka niin ei saisi tehdä. Vanhukset eivät tiedä mitä heille kuuluu ja kaikilla ei ole omaisia auttamassa, usein hekin uskovat päättäjien haluavan heidän parastaan vaikka kaikkea ohjaa raha.

Kotona asuva pappani tippui sängystä ja vaikka hänellä on turvaranneke kukaan ei siihen reagoinut eikä kotihoito mennyt paikalle silloin kuin piti, hän loukkaantui pahasti. Kenen vastuulla vanhukset ovat jos ei kunnan? Moni uskoo, että kyllä valtio huolen pitää omistaan mutta näin ei ole ainakaan tyrnävällä. Välistä tuntuu etten edes halua jäädä tänne asumaan, kun nyppii niin se ettei mikään asia suju ongelmitta sosiaali ja terveyspuolen asioissa.

Tehkääpä kunnan asioiden hyväksi muutakin joku kuin näitä addresseja, näyttäisi olevan tarvetta vai onko jollain sellainen luulo ettei ongelmia ole ja kaikki asiat sujuvat? Jos näin on niin käytäntö on hyvin kaukana luulosta.