Kehitysvammaisilla ja vanhuksilla oikeus valita asuinkuntansa!

Hilman kilpailutusasiakirjat

/ #75 Kilpailutusasiakirjat puuttuvat -> Re: Suomenmaan juttu, suoraan kopioituna netistä

20.12.2014 18:43

#65: - Suomenmaan juttu, suoraan kopioituna netistä

Kunta voi päättää ihan itse siitä mitkä painoarvot se kilpailutuksessa laittaa palveluille ja jos hintatekijää painotetaan niin saadaan halpa, siltikään se ei takaa edullisempaa palvelua kun ns. ylimääräisestä voidaan rokottaa lisäpalveluina ja loppusumma on suurempi kuin kilpailijalla ellei näitä määritellä vaatimusmäärittelyssä tarkoin ja epäilen ettei ole määritelty, kun hankintaihmisiä ei ole kunnassa tietääkseni laisinkaan vaan sitä tehdään oman työn ohessa ja se kyllä vaatii osaamista tuo kilpailuttaminen.

Kyllä kunnan sosiaali- ja terveyslautakunnalla on paljonkin vaikutusvaltaa sillä he ovat valinneet esimerkiksi työntekijät virkoihin. Miksi vammaiset ja vanhukset tarvitsevat saattohoito -osaamista, halutaanko heidät kuopata mahdollisimman paljon ettei kunnalle tule kuluja? Kyllä vanhukset voivat paremmin jos painotetaan muita asioita kuten virikkeellistä toimintaa. Nykypalveluista näkee, että vanhusten kuntoa ei pyritä edes ylläpitämään apuvälineiden puuttuessa ja tavoite on päästä tähän saattohoitovaiheeseen. Kyllä tuntuu pahalta maksaa veroja tähän kuntaan. Kyllä niitä vaikutus mahdollisuuksia on muitakin. Lautakunta hyväksyy tarjoukset ja voi myös katselmoida kilpailutusasiakirjat, mutta kun osaamista ei ole niin turhahan niitä on katselmoida -silti ei pidä lähteä väittämään ettei vaikutusmahdollisuuksia ole!!!!

Tämä on täysin oman statuksen säilyttämistä sysätä vastuuta muille ja väittää ettei ole lautakunnan päätös. Vastuun pakoilua suomeksi sanottuna.

Laittakaapa kilpailutusasiakirjat julkiseen jakoon niin katsotaan mitä ne tiukat laatuvaatimukset ovat, en usko ollenkaan sellaisia olevan, jotka estäisivtä palveluntarjoajia palveluita tarjoamasta. Voisiko tuota vuosisäästön sisältöä avata vielä tarkemmin esim. kunnan sivuilla niin voisimme muutkin todeta sen olevan totta. Mikäli laatuvaatimukset ovat olleet kovat se tuskin saa palveluiden hintatasoa laskettua, paremminkin nostaa hintaa ellei joku halua polkea hintoja ja päästä markkinoille väkisin. Mitä perushintaan sisältyy ja mikä on sen ulkopuolella? Ehkä kunnassa on tosiaan saattohoidettavia paljon ja siihen halutaan panostaa. Asia on tärkeä, mutta saattohoitoon erikoistuneita yksiköitä on pajon enkä usko esim.syöpäsairaiden päätyvän ikinä tyrnävälle loppuajaksi. Vanhusten hoitoon sisältyy myös kuoleman kohtaaminen ja sen pitäisi olla selvä asia jo entuudestaan ja henkilöstöä kouluttamalla asioita saadaan myös parannettua.

Kyllä se on vain niin, että Nuolioja-Saksio ja muut lautakunna jäsenet saavat katsoa itseään peiliin jos kunnassa menee huonosti. Jutussa kommentoitiin näin: Yrittäjien on hänen mukaansa syytä katsoa peiliin, jos eivät pärjää.

Kilpailutusasiakirjat ovat aina julkisia ja kunnan ennakkoilmoitus löytyy julkisten hankintojen sähköisestä kanavasta hilmasta: http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2014-015670/. Jos säästöjä väitetään jo olevan 400.000 saadun kilpailutuksella niin missä ovat muut asiakirjat kuten hankintapäätös yms. ei näy muita kuin tuo ennakkoilmoitus. Katsotaanpa ja tutustutaanpa onko se tehty ammattitaidolla ja oikeisiin asioihin panostaen kuntalaisia lämmöllä ja laadulla ajatellen.

Ennakkoilmoituksen on tehnyt kunnan sosiaali ja terveysjohtaja Eliisa Tornberg ja siitä puuttuu kaikki liitteet. Missä ne ovat nähtävillä, jotta Nuolioja-saksion väite voidaan tarkistaa ja montako kilpailutusta Tornberg on hoitanut aiemmin? Hilmasta ei löydy ainuttakaan, joten kokemusta ei taida olla.

Joskus vain kannattaisi tunnustaa oma osaamattomuutensa ja kääntyä ammattilaisten puoleen eikä esittää muuta.