EI kallista ja valmistuessaan vanhanaikaista suurpuhdistamoa Pirkanmaalle

Jaakko Pitkänen
Pirkkala

/ #19 Keskuspuhdistamon työllistämisvaikutus ja TAMPEREEN VALITUS

07.02.2009 20:14

Nokian Uutiset (2.2.09): Ilkka Kotiranta ottaa esille suurpuhdistamon työllistämisvaikutuksen. Arvattavaa oli, että siitäkin aletaan keskustella. Keskuspuhdistamohanke on niin suuri, että sen urakointi tulee tehdä EU-laajuisena kilpailuttamisena, jolloin hyvin todennäköistä on, että rakentajat tulevat itä-Euroopan maista tai Baltiasta. Sen sijaan pienpuhdistamoiden saneeraukset ovat niin pieniä kohteita, ettei niitä tarvinne kilpailuttaa eivätkä ne muutoinkaan pieninä kohteina kiinnosta ulkomaisia yrittäjiä. Ison hankkeen ajoitus menee joka tapauksessa nykyisen laman jälkeiselle ajalle. Sen sijaan pienpuhdistamoiden saneeraukset voitaisiin aloittaa nopeallakin aikataululla, jolloin työllistämisvaikutus tulisi nykyiseen tarpeeseen ja
mikä parasta Kokemäenjoen vesistö pysyisi puhtaana.

TAMPERE EI HALUA NOUDATTAA LÄNSI-SUOMEN YMPÄRISTÖLUPAVIRASTON LUPAEHTOJA Viinikanlahden ja Raholan puhdistamoiden kohdalla eikä saneeraa puhdistamoja, vaan valittaa lupaehdoista. Tampereen Veden valitukset on hylätty Vaasan hallinto-oikeudessa (päätöksen antopäivä 4.2.09). Mitä tapahtuu Pyhäjärvelle, kun jätevettä, joka ei täytä lupaehtoja, puretaan ko. järveen? Tampereen suhtautuminen vesiensuojeluun on erittäin paheksuttavaa.