Mäntykodilla on sijansa vanhustenhuollossa JIK:n alueella

Lähihoitaja vanhustenhoidossa

/ #9 Yleisönosastokirjoitus Jurvan Sanomissa 14.1.2015

14.01.2015 08:46

Heinäkuun 1. päivänä vuonna 2013 voimaan tulleen vanhuspalvelulain tarkoituksena on tukea ikääntyneen väestön hyvinvointia sekä parantaa heidän mahdollisuuksiaan osallistua elinoloihinsa vaikuttavien päätösten valmisteluun ja palvelujen kehittämiseen kunnassa.

Mäntykoti on aidosti lämminhenkinen ja yhteisöllinen paikka jurvalaisen vanhuksen kotina. Kodissahan tärkeintä on siellä asuvien hyvinvointi ja viihtyvyys.

Hoitoympäristö on rauhallinen ja vanhusten toimintakykyä tukeva. Pienkotiympäristö muodostaa nopeasti uudellekin asukkaalle tiiviin yhteisön, jossa on hyvä asua. Henkilökunta näkyy paikan päällä ja on aidosti läsnä vanhusten keskellä.

Aiemmin esille nostettu turvallisuuskysymys yöhoidon puuttumisesta on aiheellinen vain mikäli ”väärä” vanhus sijoitetaan kiireessä tai kokeilun vuoksi hänelle täysin väärään hoitoympäristöön. Asukassijoituksien tekeminen on ajoittain haastavaa, mutta riittävällä tiedolla varmistetaan oikeat sijoitukset.

Mikäli asukas on huonovointinen, niin iltavuorossa oleva hoitaja ei jätä häntä yöksi pienkodille mikäli hän epäilee tai selvästi näkee voinnissa heikkenemistä. Varsinkaan jos on epäilys, että asukas itse ei kykene tarvittaessa hälyttämään apua turvapuhelimella.

Pienkodissa asuminen on vanhukselle turvallista, sillä talossa on kattavia turvajärjestelyitä, joita vanhuksella ei kotona olisi. Asukas tuntee olonsa turvalliseksi, kun talossa käy vartija kerran yössä. Pelkästään se, että viereisessä huoneessa on toinen tuttu vanhus luo levollisuutta.

Toivottavasti päättäjät tekevät lopullisen päätöksen riittävän tiedon pohjalta ja huomioivat, miten suuri aukko vanhustenhoitoon Jurvassa syntyisi pienkodin lopettamisen johdosta.

Kotihoito Jurvassa toimii hyvissä käsissä, mutta jatkuva riittämättömyyden tunne ja kiire verottavat hoitajien voimia. Kotihoidon resurssit eivät tule riittämään täällä, mikäli sama tahti jatkuu.

Hyviä käsipareja tarvitaan lisää, mikäli halutaan varmistaa kattavat tukitoimet ja palvelut kotona asuvalle vanhukselle. Ennen kaikkea tärkeää on varmistaa jo työssä olevan henkilöstön työssäjaksaminen.

Tälläkin hetkellä monen vanhuksen ja hänen omaisensa toiveissa olisi pienkotipaikan järjestyminen, koska kotona ei ole enää mahdollista kotiin tuotavien palvelujen avulla turvallisesti asua.

Mäntykodin asukkailla tulisi olla oikeus jatkaa asumista turvallisessa ja tutussa asuin- ja elinympäristössä ja ikääntyä arvokkaasti.

Lähihoitaja vanhustenhoidossa