Vaadimme kansanäänestystä ydinvoimasta ja uraanikaivoshankkeista

Faktat kohdalleen

/ #29 Virheitä kuvauksessa

13.09.2011 13:24

Tuossa kuvauksessa oli jo niin monta asia virhettä etten viitsi kaikkia kädä läpi mutta merkittävimmät tässä:

Leukemia tutkimus Saksassa ei ole tieteellisesti pätevä sillä otanta on aivan liian pieni. Lisäksi missään muussa maassa tuota kohoamaa ei ole havaittu. Olen tietoinen ainakin Suomessa, Ruotsissa, Iso-Britaaniassa ja Ranskassa tehdyistä selvityksistä missä ei mitään viitteitä lisääntyneistä Leukemia tapauksista löytynyt.

Talvivaaran uraanin talteenotto pienetäis ympäristö vaikutuksia kun nyt liekeneva uraani otettaisiin talteen sen sijaan että se päästetään kuonakasoihin. Mielestäni sivuvirroista tulisi uraani ottaa talteen aina kuin se on taloudellisesti järkevää. Siten erillisiä uraanikaivoksia tarvittaisi vähemmän, ja niiden mahdolliset ympäristö ongelmat jäisivät syntymättä.

Suomi ja Posiva ei ole ainoa loppusijoitusta suunnitteleva. Ruotsissa jätettiin rakennuslupa hakemus viime maaliskuussa ja toiminta alkaisi 2022. Ranskassa ollaan myös hyvin pitkällä loppusijoituksen suunnittelussa ja 2025 pitäisi aloittaa toiminta. Missään maassa ei oikeasti suunnitella ydinpolttoaineen viemistä loppusijoitettavaksi muihin maihin. Tämä on myös kiellettyä EU-lainsäädännön toimesta.