ASTRID THORSIN IDEOIMA UUSI ULKOMAALAISLAKI HYLÄTTÄVÄ!

Juha Mäki-Ketelä
Adressin tekijä

/ #491 LEHDISTÖTIEDOTE

10.02.2009 11:28

UUDEN ULKOMAALAISLAIN HYLKÄÄMISTÄ VAATIVAN ADRESSIN LUOVUTUS

Luovutan keräämäni, uuden ulkomaalaislain hylkäämistä vaativan adressin eduskuntaryhmien edustajille perjantaina 13.2. kello 12.00. Paikkana on Eduskuntatalon lähetystöjen vastaanottotila.

Adressin on allekirjoittanut jo yli 28 000 kansalaista. Allekirjoitusten kerääminen jatkuu vielä tiistaihin 17.2. asti, jolloin Eduskunta äänestää lakiesityksestä.

Keskeisintä ja samalla myös vaarallisinta ulkomaalaislakiehdotuksessa on sisäministeriön keksimä humanitaarisen suojelun käsite. Lakiuudistuksen perusteluina käytetty direktiivi 2004/83/EY ei tunne lakiesityksen sisältämää humanitaarista suojelua lainkaan vaan se on täysin suomalaisten virkamiesten keksintö. Humanitaarista suojelua ei sidottaisi henkilöön vaan kokonaisten maiden huonoon turvallisuustilanteeseen. Jos turvapaikan saamiseen riittää tietty lähtömaa, kuka tahansa ko. maasta tuleva pääsee Suomeen. Vaarallista tämä on siksi, että maailmassa on kymmeniä maita, joissa on humanitaarisen suojelun löysät kriteerit täyttävä ”huono turvallisuustilanne”. Suomi ei pystyisi ottamaan vastaan edes murto-osaa näiden maiden kansalaisista. Ei edes nousukaudella saati nykyisessä taantumassa. Esimerkiksi Ruotsissa on siirrytty käytäntöön, jossa turvapaikanhakijalla on velvollisuus todistaa todella olevansa turvapaikan ja suojelun tarpeessa.

Kuten eri mediat ovat meille viime viikkoina kertoneet, on suomalainen maahanmuuttopolitiikka ajautumassa nopeasti täydelliseen kaaokseen. Esimerkiksi turvapaikanhakijoiden lisääntymisen vuoksi Suomen vastaanottokeskukset ovat tupaten täynnä ja niitä joudutaan laajentamaan. Rahaa tähän ei ole varattu käytännössä lainkaan. Myös jo maassa olevien maahanmuuttajien kotoutuminen ei ole sujunut odotetusti, esimerkiksi maahanmuuttajien työttömyys on huomattavasti valtaväestön työttömyyttä korkeampaa.

Juha Mäki-Ketelä