Finlandia kansallislauluksi

Kuisma Lappalainen

/ #15 Ehdottomasti oikealla asialla

14.02.2009 11:16

Vaikka Maamme-laulun sanat ovatkin suomalaisen runoilijan J. L. Runebergin kynästä (sisältyvät Vänrikki Stoolin tarinoihin), ne ovat alunperin ruotsinkieliset ja suomenkielinen muoto siitä on P. Cajanderin ja O. Mannisen käännöksien yhdistelmä. Lisäksi sen säveltäjä F. Pacius on saksalainen, ja samaa säveltä käyttää myös Viron kansallishymni "Mu isamaa mu õnn ja rõõm". Finlandia-hymnillä on sen sijaan suomalainen säveltäjä Johan (=Jean) Julius Christian Sibelius, ja taitavat sanatkin "Oi Suomi katso, sinun päiväs koittaa" olla alunperin suomenkieliset.

Joten eiköhän oteta Suomen kansallishymniksi suomalaisen säveltäjän käsialaa oleva ja kaikin puolin Suomen kansallishymniksi sopiva laulu, jonka sävelestä tunnistaa heti, että kyseessä on nimenomaan Suomen eikä esimerkiksi Viron kansallishymni.

Sitä paitsi Suomi on harvoja sellaisia maita, joissa kansallishymnin asemaa ei ole virallistettu, vaan Maamme on ainoastaan epävirallinen kansallislaulumme. Olisi korkea aika saada Suomelle virallinen kansallislaulu, ja siihen mielestäni Suomen kuuluisimman säveltäjän, Sibeliuksen, sävellys sopii paremmin kuin saksalaisen Paciuksen.