Kannabis lailliseksi

Anon ymous

/ #3

07.11.2006 13:55

Hienoa Lauri! Nyt tuntuu jo paremmalta kun adressi on tehnyt työtään ja herättänyt keskustelua. Eihän kannabista ole pakko joka päivä käyttää? Totta on että kannabis passivoi ihmistä ja aiheuttaa psygologista riippuvuutta mutta enemmän sen laillistamisesta olisi hyötyjä kuin haittoja. Rikollisuus vähenisi (LUE: vrt. Hollannin porttiteoria), lääkeaineeksi tuominen, selluloosa teollisuuden halventuminen(metsät säästyy, koska kannabis kasvit tuottavat 4 kertaa enemmän selluloosaa hehtaarilta kuin tavallinen metsä), työpaikkoja uuden markkina-alueen saapuessa ja varmasti muutakin. Varmasti kannabiksen käyttäjistä muodostuisi samanlainen ongelmaryhmä kuin nykyään on alkoholin vaikutuksesta muodostunut. Tuossa kun mainitsit että alkoholistit ja pilvenpolttelija(""narkkarit?"") kuuluvat samaan kategoriaan olet mahdollisesti väärässä. Tässä pieni yhteenveto alkoholin ja kannabiksen eroavuuksista:

"Alkoholi on selvästi kannabista haitallisempi päihde (Taulukko 1). Alkoholin ja kannabiksen yhteiskunnalle aiheuttamista haitoista ei liene tehty vertailevaa tutkimusta, mutta tämän haittavertailun perusteella niiden välillä täytyy olla huikea ero. Siksi tuntuukin merkilliseltä, että alkoholikontrollia ollaan lieventämässä ja kannabiskontrollia tiukentamassa. Kontrollin voimakkuuden pitäisi olla järkevässä suhteessa päihteen haitallisuuteen.

Taulukko 1. Kooste alkoholin ja kannabiksen haittavaikutuksista
(xxx = selvä yhteys; xx =epäselvä yhteys; x =ei yhteyttä).

Alkoholi Kannabis
Kuolleisuus xxx x
Myrkytykset xxx x
Somaattiset sairaudet xxx xx
Riippuvuus xxx xxx
Kognitiiviset häiriöt xxx xxx
Psykoosit xxx xx
Muut mielenterveyshäiriöt xxx xx
Raskausvaikutukset xxx xx
Väkivalta xxx x
Onnettomuudet xxx xx

lkoholin osalta on vielä mainittava, että sen haittojen riskifunktiot, toisin sanoen käyttötason ja haittojen esiintyvyyden väliset suhteet, ovat keskenään erilaisia (Edwards & al. 1996). Kohtuukäyttäjä ei todennäköisesti saa maksakirroosia, mutta hän voi kaatua pikkujouluhumussa ja saada aivovamman. Kannabiksen osalta riskifunktioita ei liene tutkittu, vaikka se periaatteessa olisi mahdollista ja tarpeellistakin."

Tässä linkki uteliaille ja tietoa janoaville ihmisille joita asia kiinnostaa: http://www.kaapeli.fi/viridis/archive/kesa00/saarnio.html#johtopaatoksia