Ei lisää leikkauksia opintotukeen - opintotuki toiseen samantasoiseen tutkintoon säilytettävä

Farmaseutti

/ #23 Maailma muuttuu, työmarkkinat muuttuvat sen mukana

11.03.2015 16:50

Olen itse elävä esimerkki uudelleenkouluttautujasta, joka kyllä sinällään valitsi jo lukiolaisena omasta mielestään hyvän ja oikean alan luonnontieteitä opiskellen, mutta joka ei ole sitä kunnolla päässyt toteuttamaan. Tein omaa alaa liippaavia pätkätöitä, hanttihommia, kitkutin työttömänä, yritin hakea mitä tahansa osaamistani sivuavia lisäkouluttautumispaikkoja. Sitten päätin, ettei tilanne voi jatkua ja hain opiskelemaan aivan uutta alaa. Opiskelu ja valmistuminen teki tiukkaa niillä vähillä opintotukikuukausilla mitä edellisestä tutkinnosta oli jäljellä, mutta ilman niitä en olisi voinut edes aloittaa. Valmistuin kuin valmistuinkin, enkä ole ollut päivääkään työttömänä sen jälkeen. Ilman tätä mahdollisuutta olisi varmaan edelleen masentuneena kortistossa. Mikä parasta, en koe edellisen akateemisen tutkinnon menneen hukkaan, vaan se tukee myös nykyistä ammatillista pätevyyttäni. Elämänmittainen kouluttautuminen pitäisi olla mahdollista kaikille.