Adressi Päivi Räsäsen erottamiseksi ministerinvirasta

Vieras

/ #3863

20.03.2015 17:31

Liitin tähän tämän adressin tiedotteen:

"20.2.2011

*julkaisuvapaa*

Ravintola-alan ammattilaisena en ymmärrä Ministeri Räsäsen vaatimusta yöravintoloiden aukioloaikojen lyhentämistä.

Sisäministeri Räsänen yrittää kampittaa elinkeinotoimintaa, joka työllistää tuhansia palvelualan ammattilaisia ja luo kuluttajille turvallisen sekä valvotun ympäristön sosiaalisille kohtaamisille. Valvotuissa tiloissa tapahtuva anniskelu on ainoa oikea tapa tarjoilla ihmisille alkoholia. Räsäsen ehdottamalla tavalla alkoholin kulutus siirtyy asuma-alueille ja aiheuttaa siellä järjestyshäiriöitä.

Poliisin resurssit on nyt keskitetty keskustoissa ja liikekeskuksissa tapahtuvan toiminnan valvomiseen ja se on huomattavasti helpompaa, kuin ympäri kaupunkia tapahtuvien yksittäisten vaaratilanteiden torjunta. Keskusta-alueilla myös valvonta videokameroilla ja muilla teknisillä apuvälineillä on helpompaa ja virkavalta pystyy puuttumaan mm. väkivaltarikoksiin nopeammin.

Lisäksi ravintola-ala työllistää kymmeniä tuhansia ihmisiä maassamme ja toimeentulomme on nyt uhattuna Ministeri Räsäsen vastuuttomien ja ajattelemattomien lausuntojen vuoksi.

Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa:n toimitusjohtaja Timo Lappi kertoo HS:n 20.2.2012 uutisoimassa haastattelussa seuraavaa:

”Se tarkoittaisi, että ravintoloiden myynti vähenisi edelleen. Samoin alan työpaikat ja valtion verotulot. Alkoholin juominen siirtyisi enenevässä määrin koteihin ja kaduille. Myös salakapakoita syntyisi nykyistä enemmän”"

_     _      _      _     _

Päivi Räsänen on suosikkiministerini ja suosikkikansanedustajani. Hän on paras!

Tällä adressilla on haluttu erottaa paras ministeri koko eduskunnassa. Adressissa on keskitytty yöravintoloiden aukioloaikoihin ja maallisella viisaudella päädytty viisaaseen lopputulokseen. Hyvä näkemyshän tuo on erityisesti käytännön kannalta.

Mutta hyvänäkin pidetty asia voi joskus olla parhaan esteenä. Parhain on samalla hankalin ja vaikein toteuttaa sekä käytännössä että teoriatasolla. Siitä johtuen harva jaksaa niitä miettiä.

Joku mullistus tarvittaisiin, jotta asennetasolla haluttaisiin suosia alkoholin kuluttamisen sijasta terveempää ja raittiimpaa elämäntapaa myös ravintoloissa juottoloissa. Ravintoloitsijalle tulisi maksaa rahaa sitä enemmän, mitä vähemmän asiakkaat kittaavat alkoholia kitusiinsa. Päihtyneistä asiakkaista tulisi ravintoloitsijalle rahaa vähemmän, koska nämä asiakkaat ovat vaaraksi myös liikenteessä ravintolasta lähdön jälkeen puhumattakaan muista vaaratilanteista. Panimoliitolla on oma lehmä ojassa ja annettakoon se siellä ollakin.

Aattelin, että tällainen iteakilpailu saattaisi olla pitemmän päälle Suomelle viisaampaa kuin noiden nimien kerääminen ministeriä vastaan yöravintoloiden aukioloaikojen lyhentämisasian perusteella. Aikoinaan ihminen valvoi päivän valoisan ajan, työt lopetettiin päivän hämärtyessä ja yöt kai nukuttiin. Terveempi unirytmi olisi vielä nykyäänkin hyväksi, mutta edellyttäisi tietenkin, että palvelualan ammattilaiset tienaisivat toimeentulonsa.

Nykyisessä tilanteessa voisimme kaikki yhdessä miettiä parempia ratkaisuehdotuksia. Nykyiset alkoholimäärät tulevat kalliiksi Suomelle eri sairauksien muodossa. Näissä on siis puolensa ja puolensa.