EI kallista ja valmistuessaan vanhanaikaista suurpuhdistamoa Pirkanmaalle

Jaakko Pitkänen
Pirkkala

/ #21 Otteita julkisen sanan uutisoinnista

06.03.2009 11:04

Keskuspuhdistamohanke tuomassa rauhan maahan (Nokian Uutiset, pääkirjoitus 4.3.09)
”Pirkanmaan keskuspuhdistamon sijoittaminen Nokialla näyttää saavan vesiperän.”
Nokia hylkäämässä keskuspuhdistamon (Nokian Uutiset 4.3.09)
”Nokian kaupunki pitää riskinä Pirkanmaalle suunnitellun keskusjätevedenpuhdistamon rakentamista.”
Nupista vedettävää yhteistyötä (Aamulehti, pääkirjoitus 28.2.09)
”Olipa puhdistamo suuri tai pieni, sinne pitää ensiksi johtaa Tampereen seudun kuntien suhteet kirkastettaviksi.”
”Syyskuussa 2007 Länsi-Suomen ympäristölupavirasto määräsi molemmat puhdistamot nykyaikaistettaviksi, Rahola vuoteen 2011 ja Viinikanlahti vuoteen 2013. Tuota määräystä vastaan Tampere nyt sätkii vetoamalla korkeissa oikeusasteissa siihen, että vuonna 2020 Pirkkala tai Nokia on jo painostettu ottamaan suurpuhdistamo alueelleen. Menetelmä tuoksahtaa ikävästi, kuin Rahola kesäpäivinä.”
Suurpuhdistamo sai vastustajilta uuden paikan (Aamulehti 21.2.09)
Tampereen Rahola. ”Keskuspuhdistamoa vastustavat nokialaiset ja pirkkalalaiset ovat jättäneet myös yhteisen kansalaisnäkökulmaksi nimeämänsä kannanoton Tampereen ja Pirkkalan valtuutetuille sekä Tampereen Vedelle.”
”Hankkeen vastustajien yhteisen kannanoton taustalla on Tampereen Veden valitus Vaasan hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen alkukuusta, koska keskuspuhdistamo on vasta suunnitteilla. Tampereen Vesi saattaa nyt viedä asian Korkeimpaan hallinto-oikeuteen.”
Suurpuhdistamoa vastaan kerätään nimiä netissä (YLE Tampereen radio 18.2.09)
”Uuden keskusjätevedenpuhdistamon vastustajat epäilevät, että suurella osalla Tampereen valtuutetuista on puutteelliset tiedot suurpuhdistamosta.”