Bioterminaalit - Päijänteen pilaajat ?

Heikki Raunio
Pori

/ #2 Jatkopohdintaa

07.03.2009 23:36

Kun hakkeenkeruu tällä metodilla jonain päivänä loppuu, ei sentään tarvitse jättää jälkipolville "pysyvää muistomerkkiä", kuten on tapana sanoa ydinvoimaloista, -jätteistä ja teollisuuspaikkakuntien vesistöjen pohjasedimenteistä. Jos pelätään ravinnekertymiä maaperään ja edelleen järveen, voi alueen perustaa suotovedet kerääväksi.

Itse miettisin lisäksi tuulivoimakartoituksia haketerminaaleille. Tuollainen 10-15 hehtaarin ala tarkoittaisi n. 200 metrin säteistä ympyrää, joka tosin saattaisi olla liian pieni vapaita tuulia ajatellen. Mutta saisipa paikallista sähköä oletettavasti sähköllä toimivaan hakkuriin. Karkeasti arvioiden 2 m3 minuutissa (9000 m3/vko : 6 pv : 12 h) haketta vaatisi 350 kW moottoritehoa. Jos paikalla olisi vaikkapa Tanskasta ostettu heidän pienenä pitämänsä ja siksi halvalla myymänsä 600 kW:n mylly, saisi hakkuri omaa sähköä heikommallakin tuulella. Vielä mielenkiintoisempaa olisi suoraan tuulella toimiva hakkuri entisaikaan Suomessakin yleisten tuulikäyttöisten vesipumppujen tapaan, mutta moinen taitaisi vaatia hieman kehittelyä.