Hallituksen on muutettava päätös eläkeiän nostamisesta

Urpo Halonen
Asikkala

/ #91

10.03.2009 21:38

Itsestään selvää on , että työuria on tulevaisuudessa pidennettävä . Näin on Venäjällä ja USA:ssa ja oli kommunistien paratiisissa Neuvostoliitossa . Suuret ikäluokat siirtyvät vanhuuseläkkeelle lähinnä vasta 2010-luvulla , vaikka asiasta on puhuttu jo pitkään. 10 vuoden päästä (laman mentyä ohi) on työmarkkinatilanne aivan toinen . Joka paikkaan saa etsiä ammattitaitoista työntekijää , koska ikäluokat ovat paljon pienempiä ja eläkkeellä on kolmannesmiljoona ihmistä enemmän . Huoltosuhde heikkenee nopeimmin koko Euroopassa. Edes nykyistä elintasoa eli tavarantuotantoa ja palveluita voidaan pitää yllä vain TYÖNTEOLLA olipa kyseessä 30 v ylitöitä tehnyt porvaripalkansaa-
ja kuten minä tai katkeroitunut kommunisti , joita tällä palstalla tuntuu riittävän . Haluaako joku oikeasti Suomeen 20000-30000 maahanmuuttajaa vuodessa 2010- ja 2020- luvuilla poistamaan työvoimapulaa ?
Opiskelijat on saatava valmistumaan nopeammin ja työelämään , sitten kun työpaikkoja jälleen laman jälkeen alkaa tulla . Nykyinen keskimääräinen 59,5 v eläkkeellejäämisikä on saatava vastaavasti nousemaan lähemmäs 63 v ikää ja työkykyiset ja -haluiset voivat jatkaa työtä superkarttuman siivittämänä vielä jopa 5 v . Valitettavasti Kekkosta pyydettiin jatkamaan kaikkien puolueiden toimesta työntekoa vielä muistaakseni 74-vuotiaana !
Yli 55-vuotiaat pitäisi mm. vapauttaa yötyöstä ja kehittää työelämää monin tavoin työaikajärjestelyin , kuntoutuksin ja tuottavuusvaatimuksia vähentämällä , jotta työssä jaksettaisiin edes 63 v ikään .Elinikään vaikuttaa
hyvin oleellisesti terveys ja terveyteen terveelliset elintavat . Siinäpä suurin syy tutkimusten mukaan duunareiden huomattavasti alhaisempaan elinikään eli eläkkeestä nauttimiseen. Koulutus tuo terveyttä , onneksi .