Hallituksen on muutettava päätös eläkeiän nostamisesta

Jukka Vahera
Oulu

/ #94 Työkö tekee ihmisestä kunnon kansalaisen?

10.03.2009 23:01

Todella mielenkiintoista, eli jännää on ettei kukaan edes uskalla tai koskaan unessakaan tohtinut kyseenalaistanut tätä valtavan työmäärän tarvetta! Kysynpä vain, että mikä on valtava työmäärä, johon tarvitsemme tekijäänsä? Muistin vuoksi kertaan, että olemme koneellistaneet maatalouden, olemme kovaa vauhtia koneellistaneet teollisuuden ja seuraavaksi odotan milloin ja viimein koneellistamme kassatyöntekijät. Siis olemme vapauttaneet ihmisiä työstä. Toinen kiva aspekti on, että puolet maailman ruuasta menee roskiin. Ruokaa tuotetaan lähes 10 miljardin ihmisen tarpeeseen. Väitän, että joku nyt tekee paljon ja paljon turhaa työtä, kun huippuunsa jalostetut ruuat päätyvätkin roskiin. En väitä etteikö töitä aina olisi, vaan että ei ole sellaisia töitä, josta kapitalisti maksaisi. Kapitalisti ei maksa mistään hyvinvointiin liittyvästä työstä. Esim vanhustenhuolto, (kansan)terveydenhuolto tai mikä tahansa ympäristöön tai ihmisiin liittyvä huolto. Nämä julkiseensektoriin kuuluvat työt ovat niitä, joista pitää leikata ja vähentää lopullisesti kaikki, koska ovat ns. menoja. Eli siis työ, josta maksetaan on sellaista tavaraa tuottavaa tai palvelua tuottavaa, jolle löytyy maksukykyinen kuluttaja. Tavaran ja palvelun kuluttamiseen ihmisellä aikaa päivässä 24 tuntia, josta pitää vähintää jättää nukkumiseen käytetty aika pois. Eli jos luot uuden tarpeen viet kuluttajan rajallista kulutusaikaa jostain muusta pois. Toisaalta jos kaikki ovat töissä kokoajan, niin kenellä sitten on aikaa kuluttaa? Tarvitsemme siis tehokuluttajia ja tehokkaasti työtätekeviä. Itseasiassa, jos jakaa ihmiset omistaviin ja työläisiin, niin sehän toteuttaa vaatimuksen... vaatimukseen sisältyy ajatus pienistä palkka menoista, sillä työtätekevällä ei ole aikaa erikoisenlaatuiseen kuluttamiseen, vaan tavanomaiseen sellaiseen jo aikaa sitten koneellistuneeseen maataloustuotteisiin, sähköön, asuntoon, vaatteisiin, veteen ja yms.

Toisen vaihtoehto olisi ennemminkin laskea eläkeikää. Toki ei keneltäkään pidä kieltää työntekoa. Mutta todella jännä on tämä luterilainen oppi työstä ja sen autuaaksi ja oikeaksi ihmiseksi tekevästä voimasta. Tässäkään en silti väitä etteikö ojankaivuu hommissa voisi kokea valaistumista tai muussa fyysisessä ulkotyössä... itse kokisin ainakin.