Hallituksen on muutettava päätös eläkeiän nostamisesta

Riitta Järvinen

/ #100 Työntekijöiden kohteluun uudet pelisäännöt

11.03.2009 08:38

Eläkeikärajan nostaminen ei nosta todellista eläkkeellejäämisikää. Työelämään on laadittava uudet pelisäännöt. Työntekijöitä ei saa kohdella niin ala-arvoisesti kuin tällä hetkellä tehdään. Persoonallisuushäiriöiset johtajat ja perisuomalainen kateus ovat ne syyt, miksi ihmiset sairastuvat mm. masennukseen ja ahdistuneisuushäiriöihin työelämässä. Ahdistuneisuushäiriöön sairastuminen tietää pitkää sairauslomaa ja paluu töihin on lähes mahdotonta, kun oireet pahenevat heti työhön paluun jälkeen. Esimies vielä kaiken lisäksi saattaa soitella kotiin ja haukkua sairaslomalla olevan työntekijän pinnariksi ja teeskentelijäksi. Edes psykiatrin lausuntoa ei uskota todelliseksi. Aina kun paranemista alkaa tapahtua, työnantaja keskeyttää yhteydenotollaan paranemisprosessin. Työkyvyttömyystodistukset "katoavat" ja niitä pitää toimitella työnantajalle kesken sairasloman yhä uudelleen. Kun työntekijä palaa sairauslomalta, kaikenlainen nöyryytys alkaa uudelleen ja vasta toipumisvaiheessa oleva työntekijä saa sellaisen työmäärän, jota kukaan täysin tervekään ei pystyisi tekemään. Esimies pilkkaa ja nöyryyttää työntekijää henkilökuntakokouksissa kaikkien muiden työntekijöiden kuullen niin että koko työyksikkö joutuu elämään sietokykynsä ylärajoilla. Mitä näihin tilanteisiin auttaa eläkeikärajan nostaminen? Ja näitä tapauksia on paljon.