Bioterminaalit - Päijänteen pilaajat ?

Sanna Jensén
Masala

/ #3 Sysmä ja Pori Päijänteen rantojen suojelua vastaan?

13.03.2009 22:10

Ilmeisesti Sysmässä ja Porissa ollaan Päijänteen rantojen suojelua vastaan ja tehometsätalouden jätepuun hyötykäytön puolesta, vaikka se vaarantaisi ainutlaatuisen Suomen järviluontoa edustavan kohteen.

Onko todellakin suojeltu Päijänteen kansallispuisto ja ympäröivä Natura alue Aallon mielestä arvotonta hukkamaata? Raunion tekstissä mainittu tuulivoima ei varmaankaan Päijänteen ranoille sovellu sillä tähän asti olemme saaneet nauttia lähes rikkumattomasta hiljaisuudesta ja peilityynistä kesäilloista Päijänteen rannalla. Sähkövoimalinjolakin haketuslaitosta varten siis jouduttaisiin rakentamaan ja sehän sopii Jyväskylän Energialle? Talvella Etelä-Päijänne on tavallisesti ollut jään peitossa, mikä on mahdollistanut virkistyskäytön myös talvella. Todellakin, paikkajolle haketuslaitosta suunnitellaan on matalahko lahden pohjukka...

Haketuslaitokselle tuleva liikenne rikkoisi myös maalaisidyllin,jonka keskelle sitä suunnitellaan. Maakeski ei ole teollisuusaluetta eikä Maakesken tiestö ole sellaisenaan valmis vastaanottamaan rekkaliikennettä. Jyväskylän Energia saa sitäpaitsi suuremman määrän jätepuuta junalla tapahtuvina kuljetuksina Jyväskylän lähiympäristöstä. Onko laskettu mikä on energiataloudellisesti kannattava etäisyys voimalaitoksesta, mistä haketta kannattaa kuljettaa?

Joissakin kirjoituksissa on mainittu, että haketuslaitoksen alue on vanha tukinuittopaikka, mikä onkin totta, mutta tukkien kuljetus Päijänteellä hijeni jo aikapäivää sitten ennen kuin se loppui kokonaan kymmenisen vuotta sitten. Silloinkin rekat jyristivät pitkin Maakesken teitä, joten mikäli haketuslaitos Maakeskeen tulee valmistautukaa ottamaan heijanstiliivit mukaan iltalenkille.

Ei sitä paitsi ole takuita, että mahdollisesti rakennettava haketuslaitos ei laajentaisi toimintaansa tulevaisuudessa ja toiminta olisikin mittavampaa kuin suunnitelmassa on kuvattu. Kumman perinnön haluamme jälkipolville jättää: haketuslaitoksen terminaaleineen vai osan ainutlaatuista Suomalaista kansallismaisemaa?