Ei GMO soijaa Suomeen

Hanna-Liisa Nousiainen
Siilinjärvi

/ #15 Suomen GMO-vapaudesta päätetään kohta!

01.04.2009 13:57

Eduskunta pohtii ja päättää tänäkeväänä GMO-kasveihin liittyvää rinnakkaiselolakia. Nyt on viimeinen aika ottaa kantaa siihen, halutaanko GM-kasvien tulo Suomeen. Mielipiteitä puolesta ja vastaan löytyy, suurimmaksi osaksi ihmiset eivät tiedä, mistä on kyse. Rinnakkaiselomääräykset tarkoittavat sitä, miten lähellä toisiaan voisi kasvattaa tavallista ja sitten gm-lajiketta. On jo tiedossa että gm-lajikkeet leviävät alkuperäiseen luontoon. Niiden kyky muuntautua tai sotkea olemassa olevien lajien tai eliöiden geenistöä on olemassa ja sitä on todettukin haitallisessa määrin.

Lämpimästi suositan, että KÄYKÄÄ GMOVAPAA.FI SIVUILLA, siellä on tosi hyvää tekstiä koko aiheesta. Suurin uhka tässä gm-asiassa on; sen riskeistä ei vieläkään tiedetä tarpeeksi, ja ne mitä tiedetään tuolla maailmalla riisistä, puuvillasta ym . kolmansien maiden kasveista, eivät tule suuren yleisön tietoon. Siellä on jo vuosia tehty eräänlaisia kenttäkokeita, paikallisten ihmisten hyvinvoinnin uhalla. Esimerkiksi riisin karoteeni alueilla, jossa a-vitamiinista ja muista on pulaa, on kehitetty kasviin sen esiastetta. Lopputulos että tulee liikaa, ihmiset myrkyttyvät tai tulee sikiövaurioita.

Toisekseen, gm lajikkeiden tulon myötä voi sanoa, että suomalainen LUOMU on mennyttä. Kukaan ei voi taata etteikö kasvit sekoitu keskenään. Vaikka sanotaan että gm-kasvi menestyy vain tietyllä pellolla, niin yhtälailla pellon ulkopuolella on multaa. Ei kasvi tunnista pellon rajaa.
ISIS (I-SIS.ORG.UK)on tutkimustietoa tarjoava lähde maailman geenitutkimuksista, KÄYKÄÄ SIELLÄ! Ja gmovapaa.fi sivuilla on valtavasti hyvää lähdemateriaalia asiaan tutustumista varten.
Meillä suomalaisilla alkaa taas olla kiire, että ennätetään tehdä jotain ennen kuin on liian myöhäistä.