Porotalouden aiheuttamat vahingot yksityistä ihmistä kohtaan tulee saada loppumaan!

Tapani Karhu
Anjalankoski

/ #59

26.01.2007 13:28

Inarissa mökin omistavana voin omalta osaltani kertoa, että on aina päivän kohokohta kun näkee poroja joko omalla tontilla tai lähiympäristössä. ymmärrän toki maanviljelijöiden huolen karjanrehun saastumisesta, kasvimaista jne, mutta porot ovat tärkeä osa Pohjois-Suomen luontoa. Poronhoito on kovaa työtä moottorikelkkojen ym. teknisten apuvälineitten tulosta huolimatta. Ei sitä kukaan harrasta. Kasvimaat ja mökkitontit voi aidata jos porot häiritsevät.
Poronhoitajien tulee kuitenkin pitää poromääränsä kurissa, jotta laitumet riittää. Kovasti puhutaan alkuperäiskansojen oikeuksista perinteisiin ammatteihinsa. Tuleeko heidän tyytyä perinteiseen elintasoonsa? vai tuleeko perinne elinkeinon tuottaa sama elintaso kuin muissa ammateissa. Eri elinkeinoja tuetaan; maanviljelyä Eu rahoilla, palveluammatteja arvonlisäveron alennuksin jne. Tuettakoon porotalouttakin samoin, niin yli suurilta porokarjoilta vältytään.