Heinolan lintutarhan säilymisen puolesta

Heinola

/ #18 Häpeällistä

04.04.2009 20:53

Olen vuoden asunut Heinolassa ja lintutarhan lopettamista koskevat mahdolliset keskustelut ovat menneet minulta ainakin täysin ohi. Kävin tarhalla katsomassa talvella vuoden luontokuva-näyttelyn ja tietenkin lintuja. Olen vieraillut tarhalla siskoni lasten kanssa vuosia sitten. He muistavat käynnit vielä nyt aikuisenakin. Olen mm. Itä-Häme -lehdestä lukenut tarhan hoitajan Olli Vuoren upeista luonto- ja lintukuvauksista. Tarhan kannatusyhdistykseen kuuluu n. 200 jäsentä ja 30 euron vuosimaksulla ei suuria tehdä. Luulisin, että jäsenmäärää olisi helppo nostaa vähäiselläkin tiedottamisella.

Miksi kaupunki ei ole mitenkään aiemmin vedonnut suureen yleisöön tuen saamiseksi? Miksi kannatusyhdistystä ei ole markkinoitu paremmin, miksi pääsymaksua, vaikkapa vapaaehtoista ei ole edes kokeiltu? Kaupungin talouden ollessa tiukilla, ei päättäjillä ole helppoa valita säästökohteita. Tarha, joka on kaupungin suurin vetonaula, on myös matkailijoiden kautta tulojen tuoja. Heinolan imago on saanut tästä jo suuren kolauksen.

Valtion tuki yhdistettynä vapaaehtoiseen ja kunnan tukeen takaisi tälle ainutlaatuiselle tarhalle jatkon. Tarha antaa elämyksiä meille aikuisille kuin lapsillekin. Sen kasvatuksellinen merkitys lapsille on tärkeä. Suhtautuminen luontoon ja luonnon eläinten kunnioitus ja kohtelu voi luoda lapselle elinikäisen pohjan suhteessaan eläimiin. Tietenkään unohtamatta upeiden lintujen saamaa hoitoa.