pelastetaan_suomalainen_ruoka

Duunarin palkalla TJ:n vastuu ja ikuinen tuplavuoro

/ #17 Ajatuksia?

20.09.2011 22:51

Olen keskisuuren Länsi-Suomalaisen tilan ainoa mahdollinen tuleva jatkaja. Työskentelen vajaan kolmenkympin iästäni huolimatta ulkopuolella töissä, toimien maatilalla vain kiireapulaisena. Ja tämä täysin maatalouden kannattavuuskysymyksestä johtuen. Minulla on hyvä työ, joka ei ole terävimmässä kärjessä "laman" irtisanomislistalla.

MUTTA, siinäpä se piileekin: Kun alkaa tarkemmin katsomaan, niin oletteko huomanneet miten pitkälle maatalous vaikuttaa kaikkeen? Vaikka elänkin suhteellisen vauraassa ja omavaraisessa läänissä, niin kaikella on yhteys kaikkeen. Miten käy esimerkiksi maatalouskoneteollisuuden alihankkijoineen, joita ovat myös Suomen suurimmat konepajat, ja niiden alihankkijat. Entäs meijerit, ja lihanjalostamot kaikkine työntekijöineen, kuljetusliikkeineen,...? Ja kun siitä lähtee pikkuhiljaa katsomaan, että minkä kaikkien alojen yrityksiä läänissämme ylipäätään toimii... Samoin maatalouden laajennus, rakennus, kunnostus, korjaus, ja ylipäätään kaikki alan ympärillä toimivat yritykset ruokkivat vahvalla kädellä myös esim. rakennus-, sähkö-, lvi-, koneenkorjausmiesten-, peltiseppien ja lukemattomien muiden suomalaisten perheitä. Ja jälleen ketjun pidentyessä alkaa vaikutus kantautua myös kauppojen, tukkuliikkeiden, maatalouden hallinnon ja -virastojen, tilitoimistojen, pankkien... Jokainen varmaan pystyy itse hahmottamaan listan jatkumon, olemme kaikki siinä välillisesti. En missään nimessä väitä, että maatalous olisi ainoa suomalainen työllistäjä, mutta ei mielestäni riittävän pieni huomiotta jätettäväksi.